Waluta Euro ma już 10 okrągłych lat. Wprowadzono ją w Niemczech, tak jak i w większości krajów Unii Europejskiej, w dniu 1 styczeń 2002 roku. Wiele osób zarabiających i kupujących w Euro narzeka, że po wprowadzeniu tej waluty wszędzie zrobiło się drogo. Co dało wprowadzenie Euro w Niemczech i czy faktycznie od tego czasu wszystko tak mocno podrożało, jak to sobie przedstawiamy ?
Niemiecka Marka (Deutsche Mark) nie jest już od 10 lat walutą obowiązującą w Niemczech. Jednak wiele osób pracujących w Niemczech od wielu lat z rozrzewnieniem wspomina stare dobre czasy, kiedy zarabiało się jeszcze w markach, a przywożąc je do Polski można było za nie kupić przysłowiowe „pół wsi”. W wielu osobach, zarówno w Niemcach, jak i w Polakach, powstało przekonanie, że kiedy obowiązywały jeszcze marki, to wszystko było tańsze. Jednak statystyki pokazują coś innego. Tylko część produktów stała się droższa po wprowadzeniu Euro, natomiast o dziwo niektóre ceny wcale nie poszły w górę.
Odkąd wprowadzono w 2002 roku Euro, to w Niemczech odnotowywano podwyżki cen o 1,6% w stosunku rocznym. Natomiast jeszcze za czasów obowiązywania DM wzrost cen kształtował się na poziomie 2,6% rocznie. Jak widzimy, ceny ponad dziesięć lat temu rosły szybciej niż teraz i to średnio o 1% rocznie. Czyżby przekonanie o tym, że za czasów obowiązywania Niemieckiej Marki było faktycznie taniej ? Odpowiadając na to pytanie należy szczególną uwagę zwrócić na produkty i surowce, które faktycznie podrożały po wprowadzeniu Euro, a są to min. opał, paliwo i żywność. To właśnie wyższe ceny opału, paliwa i żywności, a więc rzeczy niezbędnych do życia każdemu człowiekowi powodują, iż ludzie nadal uważają, że za czasów DM było taniej. Dodatkowo drożejące paliwo powoduje reakcję łańcuchową i wraz z podwyżką paliwa rosną koszty transportu, a więc i produktów, które są transportowane.
Ceny paliwa w ciągu 10 lat od wprowadzenia Euro zwiększyły się o 85%. Ceny prądu w tym samym czasie, a więc pomiędzy 31.12.2001 a 31.12.2001 zwiększyły się o 66%.
Po dziesięcioleciu obowiązywania Euro widać wyraźnie wzrost cen w restauracjach niemieckich. Te zwiększyły się w przedziale od 40% do 100% w zależności od lokalu gastronomicznego.
Po wprowadzeniu Euro w Niemczech zwiększyły się z całą pewnością obciążenia podatkowe. Najlepszym przykładem na to jest podwyżka niemieckiego podatku VAT w roku 2007 ze stawki 16% na 19%. Tę podwyżkę odczuli wszyscy w Niemczech, zarówno tam pracujący, jak również i konsumenci.
Na czym natomiast zyskaliśmy po wprowadzeniu Euro w Niemczech ?
Ceny najmu mieszkań wzrosły w ostatnich 10 latach o 12%, więc przynajmniej w tym przypadku nie odnotowaliśmy szaleńczego wzrostu w górę. Za to pomiędzy rokiem 1991 a 2001 ceny wynajmu mieszkań w Niemczech zwiększyły się o 40%. Zatem pierwszy plus dla Euro.
Przede wszystkim wzrósł jednak export towarów z Niemiec, gdyż cały świat podąża za modą na towary „made in Germany”. To co niemieckie, to jest dziś synonimem niezawodności i luksusu, a właśnie takich produktów szukają konsumenci na całym świecie. Waluta Euro przyczyniła się do tego, że zarówno łatwiej exportować w obrębie Unii Europejskiej, jak i poza nią. Niemieckie firmy wykorzystały to perfekcyjnie.
Reasumując: dla pracowników wprowadzenie Euro spowodowało mimo wszystko wzrost cen, natomiast dla przedsiębiorców stworzyło świetne perspektywy handlu międzynarodowego.
Źródło: Instytut Badania Prognoz.