Polacy zarabiają miliony euro na Weihnachtsmarkt

Polscy przedsiębiorcy wystawiają swoje towary na popularnych w Niemczech jarmarkach bożonarodzeniowych i zarabiają majątek na towarach własnej produkcji. Weihnachtsmarkt to złoty interes!

Polskie wędliny, słodycze, napoje i alkohole cieszą się niezwykłą popularnością wśród Niemców, których miliony odwiedza corocznie jarmarki bożonarodzeniowe zlokalizowane w wielu niemieckich miastach i miasteczkach. A polscy przedsiębiorcy zacierają ręce licząc ogromne zyski. Wystawiając swoje towary tylko w listopadzie i grudniu zarabiają w Niemczech więcej, niż przez pozostałe 10 miesięcy w roku. Nie ma się co dziwić, jeżeli w samym tylko Köln w ciągu zaledwie kilku tygodni Weihnachtsmarkt odwiedza 4 miliony ludzi! W całych Niemczech jarmarki bożonarodzeniowe generują obroty ponad 2,5 miliarda euro.

Już nie tylko polskie produkty spożywcze i alkoholowe podbijają niemieckie jarmarki bożonarodzeniowe, ale także polscy producenci i usługodawcy, którzy reklamują wszystko to, co tylko można skojarzyć ze świętami. Nawet sprzedaż całościowych domów z drewna, a także okien, drzwi, mebli oraz usługi montażowe i budowlane próbuje się wystawiać na jarmarku pod osłoną wyrobu związanego ze świętami. Wszystko w jednym – to dewiza, która w tym roku króluje wśród polskich wystawców na Weihnachtsmarktach. Obok polskiej kiełbasy leżą ulotki i wizytówki firm produkcyjnych i budowlanych. Cel jest jeden – pozyskać jak najwięcej klientów spośród odwiedzających Weihnachtsmarkt. Co najważniejsze, cel ten jest osiągany, o czym świadczą zyski uzyskiwane dzięki promowaniu się wśród Niemców, których miliony odwiedza jarmarki przed lub w trakcie adwentu. Polacy wykorzystują bowiem Weihnachtsmarkt jako doskonałą platformę reklamową dla swoich produktów i usług.

Coraz częściej na niemieckich jarmarkach bożonarodzeniowych można też spotkać polskie zespoły muzyczne, które grają popularne kolędy. W trakcie weekendu grając od rana do wieczora można w ciągu jednego dnia zarobić w ten sposób od 500 euro do 800 euro. Tyle bowiem średnio wrzucali dziennie przechodnie do kapelusza wystawionego przez polską kapelę, która grała w 2015 roku na największych niemieckich jarmarkach. Jak widać, przed Bożym Narodzeniem da się zarabiać na wszystkim! A Polacy świetnie to wykorzystują.

 

W których miastach można najwięcej zarobić na Weihnachtsmarkt?

Na największy zarobek można liczyć w tych miastach, w których Weihnachtsmarkt odwiedza największa liczba osób. Dlatego wybierając miejsce dla swojej firmy warto zwrócić uwagę przede wszystkim na duże aglomeracje, a taką niewątpliwie jest Nordrhein Westfalen (Nadrenia Północna Westfalia). Tam bowiem najwięcej osób odwiedza jarmark bożonarodzeniowy, a Köln i Dortmund są najczęściej odwiedzanymi jarmarkami. Takie miasta jak Frankfurt i Stuttgart są także dobrymi miejscami na zaprezentowanie swoich towarów, jak również dwa największe miasta bawarskie München i Nürnberg oraz miasta wschodnioniemieckie Dresden, Leipzig i Erfurt. Co ciekawe Berlin nie wydaje się być aż tak interesującym miejscem dla wystawców, gdyż stolicy Niemiec nie ma nawet w pierwszej dziesiątce zestawienia najchętniej odwiedzany Weihnachtsmarkt w Niemczech. A to jest akurat duża niespodzianka, gdyż Berlin jest w Niemczech miastem o największej liczbie mieszkańców.

10 najchętniej odwiedzany Weihnachtsmarkt w Niemczech

Miasto

Liczba odwiedzających
Köln 4.000.000
Dortmund 3.600.000
Frankfurt am Main 3.000.000
Stuttgart 3.000.000
München 2.800.000
Dresden 2.500.000
Leipzig 2.200.000
Erfurt 2.000.000
Nürnberg 2.000.000
Hamburg

1.800.000

© Statista 2016

 

Ile Niemcy wydają pieniędzy na Weihnachtsmarkt?

Z danych statystycznych „Statista” wynika, że w Nordrhein Westfalen, a więc w tym niemieckim landzie, w którym najwięcej osób odwiedza Weihnachtsmarkt, średnio 1 osoba odwiedzająca jarmark bożonarodzeniowy chce wydać 77 euro i 30 centów.

Wiedząc, że Weihnachtsmarkt w Köln odwiedza rocznie 4 miliony ludzi, to nietrudno policzyć, że jarmark bożonarodzeniowy w największym pod względem liczby ludności mieście Nadrenii Północnej Westfalii generuje każdego roku obrót rzędu 309.200.000 euro!

Obrót w wysokości 309 milionów 200 tysięcy euro robi wrażenie. Weihnachtsmarkt to naprawdę olbrzymi rynek, na którym można zarobić miliony.

Jakie towary najlepiej się sprzedają na Weihnachtsmarkt?

Aby uzyskać możliwie jak największy zysk, to przedsiębiorca wystawiający towary na Weihnachtsmarkt musi wstrzelić się w gusta odwiedzających i kupujących. Nie jest żadną tajemnicą, że najlepiej na jarmarku bożonarodzeniowym sprzedaje się żywność. Niemal 8 osób na 10 odwiedzających Weihnachtsmarkt chce w trakcie odwiedzin coś zjeść. Niemiecki klient uwielbia wszelkiego rodzaju grillowane kiełbasy (Bratwurst) i sznycle, a także kapustę kiszoną (Sauerkraut), więc wiele polskich produktów (np. wędliny, schabowe, bigos, itd.) bardzo przypada do gustu niemieckiej klienteli. Generalnie: typowe polskie produkty są top!

Wystawiając towary na Weihnachtsmarkt trzeba pamiętać, że muszą to być produkty powiązane w jakiś sposób ze Świętami Bożego Narodzenia. Akurat organizatorzy jarmarku zwracają baczną uwagę na to, co oferują wystawcy. Problemem będą zawsze towary odbiegające od przyjętych standardów. A co najlepiej sprzedaje się na Weihnachtsmarkt przedstawia poniższe zestawienie.

10 najlepiej sprzedawanych towarów na Weihnachtsmarkt w Niemczech

Towar

Odsetek kupujący w procentach

w stosunku do odwiedzających Weihnachtsmarkt

Jedzenie 79%
Wino grzane (grzaniec) 64%
Słodycze 57%
Artykuły dekoracyjne 44%
Prezenty pod choinkę 31%
Napoje bezalkoholowe 30%
Napoje alkoholowe (bez grzańca) 17%
Karuzele i strzelnice 14%
Ubrania 11%
Biżuteria

11%

© Statista 2016

 

Jakie są koszty za ustawienie stoiska na Weihnachtsmarkt?

Wysokość opłat jest uzależniona od poszczególnego jarmarku i to organizator ustala obowiązujące w danym roku stawki. Opłata wnoszona przez wystawcę składa się ze standardowej opłaty za miejsce oraz kosztów dodatkowych.

Opłata za miejsce uzależniona jest od wielkości zajmowanej powierzchni oraz rodzaju oferowanego sortymentu przez wystawcę. Zupełnie inna stawka będzie za wyroby garmażeryjne, a inna za wyroby alkoholowe. Szczególnie sprzedaż grzanego wina może sporo kosztować, gdyż także organizatorzy Weihnachtsmarkt wyczuli już, że ten produkt sprzedaje się najlepiej i na grzańcu najwięcej się zarabia.

Dodatkowe opłaty obejmują m.in. koszty energii, podłączenie wody, zagospodarowanie odpadów, zapewnianie bezpieczeństwa (ochrony), zabezpieczenie przeciwpożarowe, usługi serwisowe, nagłośnienie, dekorację itp.

Większość organizatorów Weihnachtsmarkt oferuje także dzierżawę stoisk (najczęściej z drewna), z których wystawca może skorzystać na czas trwania jarmarku. A ten rozpoczyna się z reguły około 20 listopada, a kończy 23 lub 24 grudnia. Jednak każde miasto ustala swoje ramy czasowe, jak i warunki korzystania z miejsc przeznaczonych na Weihnachtsmarkt.

Jak polski wystawca zgłasza i rozlicza zarobki uzyskane na Weihnachtsmarkt?

Prowadząc w Polsce działalność gospodarczą trzeba przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w Niemczech zgłosić niemieckim instytucjom taki zamiar. Oferując towary na Weihnachtsmarkt polska firma musi zostać zarejestrowana do celów podatkowych w Niemczech.

Po okresie rozliczeniowym należy złożyć do niemieckiego Urzędu Skarbowego deklarację VAT, która uwzględni sprzedaż dokonaną w Niemczech.

 

Kiedy najlepiej zainteresować się tematem?

Aby wystawiać swoje towary na Weihnachtsmarkt, zgłoszenie uczestnictwa powinno być dokonane na kilka miesięcy przed rozpoczęciem imprezy. W niektórych niemieckich miastach (np. Braunschweig) zgłoszenia są przyjmowane tylko do końca marca i to mimo tego, iż Weihnachtsmarkt rozpoczyna się dopiero pod koniec listopada. W innych miastach termin ten jest nieco dłuższy (np. w Dresden zgłoszenia są przyjmowane do końca czerwca), ale generalnie już na początku roku, a najpóźniej wiosną warto zainteresować się tematem i dokonać właściwego zgłoszenia chęci uczestnictwa jako wystawca.

Opracowanie własne. Dane statystyczne Statista. Zdjęcie: Michael Pukrow  / pixelio.de

Chcesz sprzedawać towary na

Weihnachtsmarkt?

Zadzwoń!!!

TEL: +48 / 34 34 70 200

Zgłosimy Twoją działalność!

Rozliczymy Twoje dochody!

Pomożemy Ci wypracować zysk!

100% SERWISU

Wszystko z jednej ręki!