Samochody

Niemiecki podatek drogowy za polski samochód

UWAGA!!! Zgodnie z zapisem § 1 Abs. 1 Nr. 2 Satz 1 KraftStG za polskie samochody znajdujące się w Niemczech w celach użytku na drogach publicznych trzeba zapłacić niemiecki podatek drogowy Kfz-Steuer.

Użytkownicy polskich samochodów w Niemczech muszą płacić niemiecki podatek drogowy!!! W Niemczech korzystanie z dróg publicznych jest opodatkowane. Użytkownik samochodu musi odprowadzić co roku podatek drogowy zwany Kfz-Steuer (Kraftfahrzeugsteuer – podatek od pojazdów silnikowych). Obowiązkowi temu podlegają zarówno pojazdy silnikowe zarejestrowane w Niemczech, jak i pojazdy silnikowe zarejestrowane zagranicą, ale wykorzystywane w ruchu drogowym w Niemczech. Tym samym samochody na polskich numerach rejestracyjnych znajdujące się w Niemczech zostają opodatkowane podatkiem Kfz-Steuer.

Więcej: Niemiecki podatek drogowy za polski samochód

 

Przejazd po niemieckich autostradach i drogach pozostaje darmowy

Płatne przejazdy po niemieckich autostradach i drogach dla samochodów osobowych najwcześniej w 2018 roku. Do tego czasu kierowcy osobówek nie będą płacili za przejazd przez Niemcy.

Dobra wiadomość dla wszystkich kierowców poruszających się po niemieckich autostradach i drogach: opłaty za przejazd nie weszły jeszcze w życie. Komisja Europejska nadal sprawdza zgodność z prawem unijnym nowej ustawy o opłatach drogowych. A wątpliwości prawnych jest sporo.

Z dniem 1 stycznia 2016 roku miały wejść w życie przepisy o opłacie samochodowej. Choć minął oficjalny termin wejścia w życie kontrowersyjnej opłaty, sprawa nagle przycichła – dlaczego?

Więcej: Przejazd po niemieckich autostradach i drogach pozostaje darmowy

 

Płatne drogi w Niemczech

Już teraz za przejazd niektórymi drogami w Niemczech trzeba zapłacić. Od 2016 roku płatne będą przejazdy po niemieckich autostradach. Auta na zagranicznych (np. polskich) numerach rejestracyjnych mają płacić więcej!

W Niemczech istnieją drogi, za przejazd którymi każdy kierowca pojazdu musi zapłacić. Drogi, na których obowiązują opłaty, to Herrentunnel w Lubece i Warnow-Tunnel w Rostocku. Obowiązek wniesienia opłat za dwa wspomniane odcinki dotyczy także kierowców samochodów osobowych. Generalnie w Niemczech obowiązują jednak póki co opłaty tylko dla samochodów ciężarowych. Ale ten stan rzeczy ma się zmienić od 2016 roku, ponieważ rząd federalny chce wprowadzenia obowiązkowych opłat dla wszystkich użytkowników niemieckich autostrad. Sprawa budzi sporo kontrowersji, gdyż de facto użytkownicy aut zarejestrowanych w innych krajach mają płacić więcej niż użytkownicy aut zarejestrowanych w Niemczech.

Więcej: Płatne drogi w Niemczech

 

Opłaty drogowe w Niemczech od 2016 roku

Wyjazd turystyczny lub do pracy do Niemiec będzie od 2016 roku zdecydowanie droższy ze względu na wprowadzenie opłat drogowych, którymi mają zostać objęte zarówno niemieckie autostrady, jak i drogi krajowe.

Wszyscy kierowcy poruszający się po publicznych autostradach i drogach krajowych w Niemczech będą od 2016 roku objęci tzw. opłatą infrastrukturalną ! Jest to rodzaj opłaty drogowej. Zgodnie z nową ustawą niebawem wchodzącą w Niemczech w życie, opłata obejmie ok. 40.000 kilometrów dróg. Uwaga - pierwotnie planowano wprowadzenie opłat dla wszystkich dróg w obrębie miasta, powiatu, a także dla dróg stanowych i federalnych.

Więcej: Opłaty drogowe w Niemczech od 2016 roku

 

Złoty biznes polskich firm na transporcie osób po Niemczech

Coraz więcej osób podróżuje po Niemczech autokarami. Sytuację tę wykorzystują przewoźnicy (również polscy), którzy bazując na dobrej koniunkturze i otwartym rynku zarabiają krocie na transporcie osób po terenie Niemiec.

 

Na początku 2013 roku rząd federalny anulował zakaz dla autokarów, który miał pierwotnie służyć ochronie połączeń kolejowych w Niemczech. Od tego czasu na rynku niemieckich połączeń autokarowych panuje dostęp do wolnego rynku i konkurencji. Jest to świetna okazja dla polskich firm turystycznych, autokarowych, jak i przewozowych, które mogą tworzyć w Niemczech swoje linie autokarowe. Dzięki otwarciu rynku polskie firmy albo otwierają swoje oddziały w Niemczech lub też decydują się na otwarcie niezależnej spółki kapitałowej. Część firm dokonuje transportu osób polską firmą po uprzednim dokonaniu rejestracji w Niemczech.  

Więcej: Złoty biznes polskich firm na transporcie osób po Niemczech

 

Nowe zasady przydzielania kierowcom punktów karnych

Uchwalona w Niemczech reforma (tzw. Punktereform) wprowadza od 1 maja 2014 roku nowe zasady przydzielania kierowcom punktów karnych za złamanie przepisów ruchu drogowego. Uwaga - będzie drogo !!

Kierowcy i to zarówno polscy, jak i niemieccy, jeżeli podróżując po Niemczech samochodem złamią przepisy ruchu drogowego, to od maja 2014 roku muszą nastawić się na wyższe koszty sankcji finansowych. Wprawdzie w centralnym rejestrze punktów w północnoniemieckim Flensburgu będą dopiero rejestrowane wykroczenia podlegające karze przynajmniej 60 Euro (do kwietnia 2014r. od kwoty 40 Euro), jednak po zmianie przepisów za wiele wykroczeń w ruchu drogowym kary są o wiele bardziej surowsze. Co gorsza, mnóstwo wykroczeń będzie kosztowało w wyniku reformy punktowej nawet o +50% więcej, co pokazuje, że podwyżka jest naprawdę duża. Przykładowo rozmowa telefoniczna prowadzona za kierownicą samochodu poprzez używanie telefonu komórkowego jest karana od 1 maja 2014r. karą o wysokości 60 Euro, co stanowi podwyżkę kary o +20 Euro. Wszystko to w tym celu, aby kierowcy na własnej kieszeni bardziej odczuli ewentualne skutki złamanie przepisów prawa drogowego.

 

Wykroczenie

Kara do 30 kwietnia 2014r.

Kara od 1 maja 2014r.

 

Rozmowa w trakcie jazdy przez telefon komórkowy

40 Euro

60 Euro

 

Brak opon zimowych przy złych warunkach atmosferycznych

40 Euro

60 Euro

 

Zlekceważenie znaków policyjnych

50 Euro

70 Euro

 

Wymuszenie pierwszeństwa

w ruch drogowym

50 Euro

70 Euro

 

Stworzenie zagrożenia dla pieszych

40 Euro

60 Euro

 

Przekroczenie inspekcji pojazdu o 8 miesięcy

40 Euro

60 Euro

 

Brak tablicy rejestracyjnej

40 Euro

60 Euro

 

Zakrycie tablicy rejestracyjnej

50 Euro

65 Euro

Naruszenie strefy ochrony środowiska

40 Euro

80 Euro

Wykroczenie względem autobusu szkolnego

40/50 Euro

60/70 Euro

Unikanie przedłożenia Fahrtenbuch

50 Euro

100 Euro

Prowadzenie pojazdu ciężarowego w niedzielę lub święta

380 Euro

570 Euro

Stary system przydzielania w Niemczech punktów opierał się o zasadę przydzielania od 1 do 4 punktów za wykroczenia oraz od 5 do 7 punktów za przestępstwa w ruchu drogowym. Z kolei nowy system punktowania przewiduje 1 punkt za wykroczenia i 2 punkty za przestępstwa. Trzema punktami jest karane zatrzymanie prawa jazdy.

Stare punkty

Nowe punkty

Środek zaradczy

8-13 punktów

4-5 punktów

upomnienie

14-17 punktów

6-7 punktów

ostrzeżenie

od 18 punktów

od 8 punktów

odebranie prawa jazdy

Opracowanie własne. Wszystkie prawa do artykułu zastrzeżone. © finanzamt.pl

 

Finansowe aspekty pracy na stałe w branży samochodowej

Koncerny samochodowe są zobowiązane zatrudnić na stałe pracowników, którzy przez 36 miesięcy byli wypożyczani przez pośrednika. Oznacza to dla pracownika podwyżkę zarobków od +20% do nawet +50%.

Kto przepracuje 3 lata w agencji pracy będąc wypożyczonym do koncernu samochodowego, ten otrzyma umowę o pracę na stałe bezpośrednio od koncernu – o ile agencja pracy nie zwolni wcześniej takiego pracownika. Pomimo przeszkód ze strony wielu pośredników, którzy celowo wypowiadają umowę o pracę przed ukończeniem 3-letniego okresu zatrudnienia, by wprowadzić do zakładu pracy nowego wypożyczanego pracownika i dalej zarabiać na jego pracy, to i tak sporej grupie pracowników wypożyczanych udaje się mimo wszystko uzyskać staż pracy w wymiarze trzech lat i zostają przejęci na listę płac bezpośrednio w koncernie samochodowym. W ostatnich dwóch latach w taki oto sposób koncern VW przejął do siebie na stałe 3.000 pracowników, którzy wcześniej przez trzy lata byli jedynie wypożyczani przez pośredników i również przez nich opłacani przez dużo niższe stawki pomniejszone o zysk pośrednika. W związku z tym, że niemieckie koncerny samochodowe planują docelowo redukować liczbę pracowników wypożyczanych na rzecz pracowników własnych, rysuje się ciekawa perspektywa dla pracowników będących do tej pory na usługach prywatnego pośrednika pracy. Otóż planowo ma zostać zredukowana o połowę liczba pracowników wypożyczanych, a to z kolei wiąże się z przejęciem przez koncern pracowników o najdłuższym stażu pracy u prywatnych pośredników pracy. W tej sytuacji zwiększy się zarobek przejmowanego pracownika, gdyż koncern będzie płacił bezpośrednio pracownikowi, a nie pośrednikowi jak było to wcześniej praktykowane. Za sprawą orzeczenia Krajowego Sądu Pracy dla Berlina i Brandenburgii oraz zapisów niemieckiej ustawy o wypożyczaniu pracowników czasowych przepisy prawa pracy nakładają na pracodawców w branży samochodowej obowiązek przejęcia w swoje szeregi pracowników zatrudnionych przez dłuższy okres czasu. Dlatego też grono pracowników zostaje przeniesionych z listy płac u pośrednika na listę płac w koncernie samochodowym. Przeniesienie pracownika na bardziej atrakcyjną listę płac w koncernie oznacza automatyczny wzrost zarobków. Zgodne z danymi statystycznymi w samych tylko wschodnich Niemczech różnica w zarobku pomiędzy pracownikiem zatrudnionym na stałe, a pracownikiem wypożyczonym, wynosi +36% na korzyść pracownika zatrudnionego na stałe. W zachodnich Niemczech stawki wynagrodzenia są większe, więc także większe są różnice w zarobkach po przejściu na stałe do koncernu samochodowego. Na zachodzie wzrost zarobku może się zwiększyć nawet o +50%.

Opracowanie własne. Wszystkie prawa do artykułu zastrzeżone. © finanzamt.pl

 

Niemiecka Policja kontroluje auta na polskich numerach

Polacy podejmujący pracę w Niemczech muszą najpóźniej po roku czasu przerejestrować swój pojazd na niemieckie numery rejestracyjne. Kto tego nie zrobi, ten może stracić nawet miesięczne wynagrodzenie.

Polacy próbują uchylać się od płacenia podatku drogowego w Niemczech. Ostatnie przypadki pokazują, że niemiecka Policja obchodzi się bez pardonu z właścicielami polskich samochodów, jeżeli ci pracują w Niemczech, a jeżdżą samochodami zarejestrowanymi w Polsce i tym samym posiadającymi polskie numery rejestracyjne. Prawo niemieckie jest przez Policjantów bezwzględnie egzekwowane w stosunku do Polaków pracujących w Niemczech i poruszających się po niemieckich drogach polskimi samochodami. Polizei powołuje się na zapis paragrafu 23 StVZO (Straßenverkehrszulassungsordnung), który stanowi, że pojazd musi być zarejestrowany w tym kraju, w którym pojazd stale przebywa. Kto zatem na stałe pracuje w Niemczech ten nie uniknie przerejestrowania auta na niemieckie numery rejestracyjne. Samochody z zagranicznymi (polskimi) numerami rejestracyjnymi mogą poruszać się po Republice Federalnej Niemiec tylko przez ściśle określony czas, a ten wynosi maksymalnie 1 rok (§5 IntVO). Zatem po podjęciu pracy w Niemczech pracownik może poruszać się po niemieckich drogach autem zarejestrowanym w Polsce, ale pojazd ten musi posiadać ważny polski dowód rejestracyjny (§1 IntVO). Natomiast po upływie wspomnianego roku, pojazd musi zostać przerejestrowany i uzyskać niemieckie tablice rejestracyjne.

Przejdźmy do aspektu finansowego. Jeżdżenie polskim samochodem po niemieckich drogach może okazać się kosztowne. Nieprzerejestrowanie pojazdu na niemieckie numery rejestracyjne w terminie zostanie potraktowane jako tzw. KFZ-Steuerhinterziehung, czyli uchylanie się od płacenia podatku drogowego. W tej sytuacji niemieckie Sądy nakładają zazwyczaj karę w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia netto, a za podstawę do obliczenia służą zarobki uzyskiwane min. w Niemczech. Ustalenie ich wysokości jest bardzo łatwe. Jako przykład niech posłuży sprawa sądowa z północnych Niemiec, gdzie Sąd zażądał od Marko A. kwoty 120.000 Euro kary (akta sprawy: 1121 Cs 411 Js 208605/12).

Niemieckiej Policji jest stosunkowo łatwo namierzyć polskiego kierowcę korzystającego z pojazdu posiadającego polskie numery rejestracyjne. Wystarczy, że Polizei sprawdzi, od kiedy pracownik jest ubezpieczony w Niemczech, od kiedy płaci w Niemczech podatki lub od kiedy pobiera Kindergeld. Na tej podstawie można łatwo niemal każdemu udowodnić, jak faktycznie długo przebywa w Niemczech.

Opracowanie własne. Wszystkie prawa do artykułu zastrzeżone. © finanzamt.pl

 

Ryzyko podatkowe związane z autem firmowym

Finansowa pułapka dla użytkowników aut firmowych ! Korzystanie z auta firmowego wiąże się z obowiązkiem płacenia podatku za przejazdy prywatne pomimo wykorzystywania auta tylko w celach stricte zawodowych !

Bardzo niekorzystny wyrok w sprawie opodatkowania przejazdów autem firmowym wydał trzynasty senat Sądu Finansowego w Münster stwierdzając, że wykorzystywanie auta firmowego przez właściciela firmy będącego jednocześnie prowadzącym jej interesy traktuje się jako dodatkowe wynagrodzenie, które trzeba opodatkować !!! Sędziowie Sądu Finansowego uznali, że nawet już samo milczące przyzwolenie na okazyjne przejazdy prywatne jest równoznaczne z uzyskaniem korzyści majątkowej porównywalnej z wynagrodzeniem, co podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od wynagrodzenia (Finanzgerichts Münster numer sprawy Az. 13 K 4396/10 E).

Ryzyko z wystąpieniem podatku od przejazdów autem firmowym w celach prywatnych jest bardzo wysokie, co idealnie obrazuje następujący przykład: właściciel lub współwłaściciel firmy prowadzący w jej imieniu interesy otrzymuje do dyspozycji samochód osobowy zakupiony na firmę. Jeżeli w umowie pomiędzy firmą a jej właścicielem/managerem nie ma wyraźnego zastrzeżenia, iż ten nie może korzystać z pojazdu w celach prywatnych, to niemieckie Urzędy Skarbowe traktują taką sytuację jako przydzielenie właścicielowi/managerowi auta firmowego również w celach prywatnych, a następnie naliczają właścicielowi/managerowi dodatkowe wynagrodzenie pracownicze zgodnie z metodą tzw. 1-go procenta (1 %-Methode). W efekcie tego właściciel/manager płaci zawyżony podatek dochodowy od wynagrodzenia. Im wyższa wartość auta oraz im większa liczba przejechanych kilometrów, tym większa kwota podatku należnego do odprowadzenia niemieckiemu fiskusowi.

Źródło: Sąd Finansowy Munster.

 

Wysokość kar finansowych za wykroczenia w ruchu drogowym

Szybka podróż po niemieckich drogach i autostradach może okazać się niezwykle kosztowna. Niemieckie mandaty są po prostu drogie. Ponadto wszystkie mandaty nałożone za wykroczenia, a stanowiące wartość powyżej 40 Euro, zwiększane są o kwotę opłaty administracyjnej w wysokości 23,50 Euro.

Mandaty za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym
do 10 km/h  15,- EUR
11-15 km/h  25,- EUR
16-20 km/h  35,- EUR
21-25 km/h 80,- EUR, 1 punkt
26-30 km/h 100,- EUR, 3 punkty
31-40 km/h 160,- EUR, 3 punkty, prawo jazdy zabrane na 1 miesiąc  
41-50 km/h 200,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 1 miesiąc 
51-60 km/h 280,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 2 miesiące   
61-70 km/h 480,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 3 miesiące
ponad 70 km/h 680,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 3 miesiące

Mandaty za przekroczenie prędkości w obszarze niezabudowanym (droga, autostrada)
do 10 km/h  10,- EUR
11-15 km/h  20,- EUR
16-20 km/h  30,- EUR
21-25 km/h  70,- EUR, 1 punkt
26-30 km/h 80,- EUR, 3 punkty
31-40 km/h 120,- EUR, 3 punkty
41-50 km/h 160,- EUR, 3 punkty, prawo jazdy zabrane na 1 miesiąc 
51-60 km/h 240,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 1 miesiąc 
61-70 km/h 440,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 2 miesiące  
ponad 70 km/h 600,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 3 miesiące


Niezachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu

Przy prędkości do 80 km/h  25,- EUR,
przy stworzeniu zagrożenia 30,- EUR, przy spowodowaniu szkody 35,- EUR.

Przy prędkości powyżej 80 km/h 35,- EUR, jeśli odległość liczona w metrach jest mniejsza niż 1/4 prędkości wskazywanej przez licznik.

Przy prędkości powyżej 80 km/h 
mniej niż 5/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 75,- EUR, 1 punkt
mniej niż 4/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 100,- EUR, 2 punkty
mniej niż 3/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 160,- EUR, 3 punkty 
(więcej niż 100 km/h + prawo jazdy zabrane na 1 miesiąc)
mniej niż 2/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 240,- EUR, 4 punkty
(więcej niż 100 km/h + prawo jazdy zabrane na 2 miesiące)
mniej niż 1/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 320,- EUR, 4 punkty
(więcej niż 100 km/h + prawo jazdy zabrane na 2 miesiące)

Przy prędkości powyżej 130 km/h  
mniej niż 5/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 100,- EUR, 2 punkty
mniej niż 4/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 180,- EUR, 3 punkty
mniej niż 3/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 240,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 1 miesiąc 
mniej niż 2/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 320,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 2 miesiące 
mniej niż 1/10 połowy prędkości wskazywanej przez licznik 400,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 3 miesiące

Pozostałe wykroczenia w ruchu drogowym

Jazda zimą na oponach letnich 40,- EUR, 1 punkt. Przy blokowaniu ruchu 80,- EUR, 1 punkt.

Używanie telefonu komórkowego w ręce przy włączonym silniku samochodu 40,- EUR, 1 punkt.

Wyprzedzanie pojazdów przy znaku zakazującym wyprzedzania 70,- EUR, 1 punkt. Przy prędkości tylko trochę większej niż pojazd wyprzedzany 80,- EUR, 1 punkt.

Wyprzedzanie na linii ciągłej  150,- EUR, 4 punkty, przy stworzeniu zagrożenia 200,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 1 miesiąc, przy spowodowaniu uszkodzenia 240,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 1 miesiąc.

Wyprzedzanie z prawej strony w obszarze niezabudowanym 100,- EUR, 3 punkty.

Poziom alkoholu w krwi

Za poziom w przedziale od 0,3 promila do poziomu poniżej 0,5 promila kierowca nie jest karany, jeśli nie stwierdzono niepewnej jazdy pojazdem i kierowca nie spowodował wypadku.

Od 0,5 promila: 500,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 1 miesiąc. 
W przypadku wcześniejszego mandatu 1.000,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 3 miesiące. Powtarzający się mandat 1.500,- EUR, 4 punkty, prawo jazdy zabrane na 3 miesiące.

Od 1,1 promila: kara pieniężna lub kara pozbawienia wolności, 7 punktów, prawo jazdy zabrane na okres od 6 miesięcy do lat 5. 

Od kierowców złapanych pierwszy raz w przypadku odebrania prawa jazdy pobiera się opłatę wynoszącą kwotę równowartości 2-miesięcznego wynagrodzenia netto oraz wydaje zakaz prowadzenia pojazdów na okres od 6 do 12 miesięcy.

Kierowcy do lat 21 nie mogą siadać za kierownicą pojazdu po spożyciu alkoholu. Dla nich obowiązuje poziom 0,00.

Rowerzyści o poziomie alkoholu 1,6 promila, będący w osiadaniu prawa jazdy, muszą podejść do ponownego egzaminu na prawo jazdy (tzw. Idiotentest).

Opracowanie własne na podstawie rozporządzenia w/s katalogu grzywien za wykroczenia w ruchu drogowym. Wszystkie prawa do artykułu zastrzeżone.

 

Podatek za polski samochód w Niemczech i przerejestrowanie aut

Odwieczny problem pracowników z Polski pracujących w Niemczech – bardziej opłaca się korzystać ze swojego własnego samochodu zarejestrowanego w Polsce, czy też lepiej posiadać samochód zarejestrowany w Niemczech ?

Właściciele pojazdów na polskich numerach rejestracyjnych, którzy pracują w Niemczech i tam poruszają się pojazdem, są zobowiązani do zapłacenia corocznie niemieckiego podatku od pojazdów Kfz-Steuer. Zgodnie z niemiecką ustawą Kraftfahrzeugsteuergesetz opłata jest naliczana od pojemności silnika pojazdu i odprowadzana do lokalnego Urzędu Skarbowego w Niemczech. Gdy Polak podejmuje pracę w Niemczech, to automatycznie wraz z rozpoczęciem pracy melduje się na terenie Niemiec i podlega pod niemieckie przepisy. Ustawodawstwo niemieckie obejmuje Polaków również wtedy, gdy korzystają w Niemczech ze swojego auta zarejestrowanego w Polsce. Brak opłacenia Kfz-Steuer może zostać potraktowane zgodnie z §370 AO jako uchylanie się od opodatkowania, co jest karalne. W razie kontroli pojazdu przez Policję w Niemczech, kierujący powinien pokazać dokument poświadczający zapłacenie podatku od samochodu na rzecz niemieckiego fiskusa. W tym przypadku nie ma znaczenia, że w Polsce nie występuje podobny rodzaj podatku. Dla administracji niemieckiej decydujące znaczenie przy naliczaniu Kfz-Steuer od pojazdów zarejestrowanych w Polsce ma fakt stałego pobytu w Niemczech, a ten w przypadku pracowników z Polski zatrudnionych w Niemczech następuje na pewno po półrocznej pracy na terenie Niemiec.

Właściciele samochodów zarejestrowanych w Niemczech zaoszczędzą sporo pieniędzy. Od 2013 roku można posiadać w Niemczech niezmiennie te same numery tablic rejestracyjnych niezależnie od miejsca pobytu i zamieszkania. Wiąże się to z dużymi oszczędnościami finansowymi dla właścicieli niemieckich aut, bowiem wcześniej każda przeprowadzka pociągała za sobą dodatkowe koszty w postaci opłaty za nowe tablice rejestracyjne pojazdu. Polacy pracujący w Niemczech często zmieniają miejsce pobytu na terenie Niemiec  w związku z charakterem wykonywanej pracy. Zmiana pobytu wiąże się z przemeldowaniem na nowe miejsce. Od 2013 wystarczy posiadaczowi samochodu tylko zgłosić w urzędzie właściwym dla nowego miejsca pobytu/meldunku fakt przeprowadzki wraz z pojazdem i nie trzeba płacić ani grosza za nowe rejestracje auta. Trzeba tylko zgłosić fakt nowego miejsca zamieszkania. W efekcie zmian w przepisach osoba przeprowadzająca się z Frankfurtu nad Menem do Monachium będzie mogła nadal korzystać w nowym miejscu zamieszkania ze starych tablic rozpoczynających się na literę F – właściwych dla Frankfurtu, a więc właściwych dla starego miejsca zamieszkania. Od 2013 roku tablice rejestracyjne mogą wędrować po całych Niemczech za ich właścicielami.

Źródło: Informacje Ministerstwa Ruchu Drogowego, lokalnych władz administracyjnych,  AO i przepisy o ruchu drogowym.

 

Strona 1 z 2

«pierwszapoprzednia12następnaostatnia»
Copyright © 2009-2017 Finanzamt.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zakaz kopiowania. Wykorzystywanie tekstów wymaga opłacenia licencji.