Z OSTATNIEJ CHWILI

Równa płaca za równą pracę!

Komisja Europejska pracuje cały czas nad wprowadzeniem regulacji dotyczących zrównania wynagrodzeń za tą samą pracę na terenie całej Unii Europejskiej, co będzie bardzo korzystną opcją dla naszych rodaków. Będzie to miało szczególne znaczenie dla pracowników oddelegowanych do pracy na czas określony do pracy w innym kraju unijnym. Warto wiedzieć, że już w tej chwili obowiązują przepisy gwarantujące polskim pracownikom płacę minimalną obowiązującą w kraju oddelegowania. Pracodawcy delegując swoich pracowników do Niemiec winni zapewnić im odpowiednie warunki, by ci mogli pracować w wyznacznym miejscu, czyli zapewnić dojazd, nocleg, tłumaczenie dokumentów, a przede wszystkim zapewnić płacę minimalną obowiazującą pracowników w Niemczech. Przepisy o stawkach minimalnych są jednak nagminnie łamane przez pracodawców, jak również te o zapewnieniu im odpowiednich i komfortowych warunków pracy. Polska jako jeden z czołowych państw pod względem delegowania pracowników będzie musiała się zmierzyć z dużym problemem. Zasada „równa płaca za równą prace” może dla dużej liczby polskich przedsiębiorców oznaczać mniejsze zyski płynące z świadczenia usług na terenie Niemiec. Na pewno jednak nie będzie oznaczała końca delegowania.

©finanzamt.pl

70% kobiet pobiera rentę poniżej poziomu Hartz IV

Kobiety otrzymują średnio 566 Euro renty na zachodzie Niemiec, czyli o połowę mniej niż mężczyźni (1020 Euro). We wschodnich Niemczech otrzymują one 824 Euro, czyli 75% emerytury mężczyzn (1111 Euro). Około 70% rencistek (6,9 mln) otrzymuje mniej niż 800 Euro, a tym samym spada poniżej płatności Hartz IV dla osób samotnych. Około 312 tysięcy seniorów pobiera zasiłek Hartz IV, ponieważ ich własna emerytura nie wystarcza na życie. 4,8 mln kobiet otrzymuje rentę wdowią. Dla większości jest to główne źródło dochodu po śmierci partnera. Renta ma wynosić 584 Euro, a na wschodzie 628 Euro.

©finanzamt.pl

Presja konkurencyjna w branży lotniczej

Uwaga pasażerowie podruzujący samolotami do Niemiec. Presja konkurencyjna zmusza największą linią lotniczą w Europie Lufthansa do podjęcia działań. W celu utrzymania konkurencyjności wobec takich linii lotniczych jak Emirates i Etihad, Lufthansa chce zaoferować nową klasę Premium Economy. Oferta powinna wejść w życie w dniu 25 października 205 roku. W związku z tym grupa spodziewa się większej sprzedaży. Szczegóły nie zostały jednak do tej pory ujawnione. Miejsce w Premium Economy kosztować będzie średnio 600 Euro więcej niż w najtańszej klasie. Pasażerowie otrzymają w zamian m.in. szersze siedzenia i więcej miejsca na nogi.

©finanzamt.pl

Pewne miejsca pracy w fabrykach VW

Bardzo dobre wieści dla Polaków zatrudnionych w koncernie VW napłynęły z Wolfsburga. Szef rady zakładowej Volkswagena poinformował opinię publiczną, że póki co miejsca pracy w koncernie nie są zagrożone. Skandal z manipulowaniem pomiarem emisji spalin w silnikach dieslowskich będzie kosztował Volkswagena miliardy euro, ale na razie nie przewiduje się konsekwencji dla miejsc pracy - powiedział przewodniczący rady zakładowej koncernu Bernd Osterloh. Nie wiadomo natomiast jakie konsekwencje prawne i finansowe czekają na koncern VW, dlatego w przyszłości sytuacja może ulec zmianie. Wszystko zależy od wielkości skandalu i jego późniejszych konsekwencji typu kary, odszkodowania.

©finanzamt.pl

Rosną koszty skandalu dotyczącego manipulowania pomiarem emisji spalin w VW

Koszty związane ze skandalem manipulowania pomiarami emisji spalin w silnikach diesla mogą sięgać nawet dziesiątków miliardów dolarów. Skandal wpłynie niestety na utratę statusu najlepszego producenta aut na świecie. Aż 18 mld USD może wynieść kara, która nałożona została przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA).  Jeśli Volkswagen manipulował pomiarem spalin również w innych krajach, gdzie sprzedano samochody ze złym oprogramowaniem, tam też może oczekiwać naliczenia kar. Także klienci indywidulani, którzy zostali oszukani przez VW, mają prawo do złożenia pozwu sądowego w/s odszkodowania. Takie sytuacje mają już miejsce w USA i Europie. Odszkodowania wobec osób prywatnych mogą wynieść kolejne miliardy dolarów.

©finanzamt.pl

 

Deutsche Post zwiększa ceny przesyłek

Z najnowszych informacji wynika, iż opłata pocztowa dla standardowego listu powinna wraz z nadejściem nowego roku wzrosnąć z obecnych 62 centów do 70 centów. Wzrost cen wynosi +13 %! Tylko w tym roku opłata pocztowa wzrosła o 2 centy, czyli z 60 centów dla standardowego listu do 62 centów. Nowy znaczek pocztowy o wartości 70 centów nosi nazwę "Schokoladenblume/czekoladowy kwiat" i został już wydrukowany w milionowym nakładzie.
©finanzamt.pl

Nowy szef Volkswagen w Niemczech

Popularna marka samochodowa (lubiana także wśród Polaków) będzie miała nowego szefa. Z ostatnich informacji wynika, iż rządy popularnej marki samochodowej VW obejmie znany szef Porsche Mathias Müller. Niedawno wypłynęła skandaliczna afera wokół manipulowania pomiarami szkodliwych substancji w spalinach. Skandal dotyczy głównie zmanipulowania pomiarem spalin z silników diesla, co przedłoży się na poniesienie dla producenta VW ogromnej kary. Prezes VW Martin Winterkorn wraz z dniem 23.09.2015 podał się do dymisji. Jego następca opowiedział się za wprowadzeniem bardziej rygorystycznych zasad w przestrzeganiu standardów w całym przemyśle. Mathias Müller jest zdania, iż dołoży wszelkich starań, by Volkswagen stał się jeszcze silniejszym i bardziej dochodowym koncernem, niż był dotąd.
©finanzamt.pl

Dochodowy biznes na uchodźcach w Niemczech

Z najnowszych informacji popularnej gazety niemieckiej ,,Der Spiegel,, wynika, iż u naszych zachodnich sąsiadów dosłownie kwitnie biznes na dotkniętych trudną sytuacją życiową uchodźcach. Kokosy zbijają firmy transportowe, firmy wypożyczające namioty, hotele, punkty noclegowe oraz producenci prznośnych toalet. Jak zauważa gazeta, szefowie firm celowo zawyżają ceny swych usług i wykorzystują trudną sytuacje w Niemczech, gdzie od miesięcy słyszy się o kryzysie migracyjnym i związanymi z nim następstwach.
©finanzamt.pl

Poparcie Angeli Merkel gwałtownie spada

Wyniki aktualnych sondaży odbiegają w znaczącym stopniu od danych z przed roku. Coraz częściej w niemieckich mediach pojawiają się wzmianki dotyczące spadku poparcia dla polityki prowadzonej przez Kanclerz Niemiec. Prowadzona przez Merkel liberalna polityka wobec uchodźców, w tym również czasowe otwarcie niemieckiej granicy dla imigrantów z Syrii, przyczyniło się do wyraźnego spadku poparcia i aprobaty wśród obywateli Niemiec. Poparcie dla Merkel spadło w porównaniu do czerwca aż o pięć punktów procentowych, dając tym samym wynik: 63 %. Kanclerz Niemiec znalazła się zaledwie na czwartym miejscu, tzn. zaraz za następującymi politykami: ministrem spraw zagranicznych Frankiem-Walterem Steinmeierem (67%), ministrem finansów Wolfgangiem Schaeuble (65%) oraz prezydentem Joachimem Gauckiem (64 %). Polscy pracownicy zatrudnieni w Niemczech powinni jednak pamiętać, że aktualna szefowa niemieckiego rządu gwarantowała do tej pory stabilną sytuację gospodarczą, a co za tym idzie pewne stanowiska pracy. 
©finanzamt.pl

 

Kobiety dostaną 57% mniej renty niż mężczyźni

Składki rencistek są średnio na poziomie 43%.  Tak więc, różnica w porównaniu do mężczyzn wynosi 57%.  Ta różnica na Zachodzie Niemiecz z 61% jest większa niż na Wschodzie (35%). Powód: Na Wschodzie dużo więcej kobiet pracuje dłużej niż na Zachodzie. Jednak luka emerytalna między mężczyznami i kobietami zmniejszyła się nieco. W 1995 roku różnica ta była jeszcze na poziomie 69%.  Eksperci twierdzą jednak, że proce wyrównania jest jednak zbyt wolny. Jeśli nadal utrzyma się dotychczasowe tempo, wtedy luka emerytalna zamknie się do roku 2087.

©finanzamt.pl

Miliony najemców może liczyć na zwroty

Dobra wiadomość dla najemców: miliony najemców może liczyć na zwroty z  rachunków za ogrzewanie za rok 2015. Zwrot może być mniej więcej taki sam jak w 2014 roku. Najważniejszym powodem jest łagodna zima. W 2014 roku zmniejszyły się koszty gazu i centralnego ogrzewania o 10 do 15%. Przy użyciu oleju opałowego różnica wynosi od 15 do 20%  wobec roku poprzedniego. Cena ropy w ciągu roku zmniejszyła się o połowę. Spadek cen energii nie jest dobry tylko dla konsumentów, ale również dla gospodarki. Bundesbank oczekuje zatem, że niemiecka gospodarka jest w trakcie stabilnego wzrostu.

©finanzamt.pl

Dramatyczny spadek akcji VW

Skandal dotyczący zmanipulowanych testów spalin w Stanach Zjednoczonych spowodował dramatyczny spadek akcji Volkswagena. Pozycja producenta samochodów spadła o 17,2 %. To największy spadek kursu w ciągu sześciu lat. Z 134,50 Euro VW był tak tani, jak ostatnio we wrześniu 2012 r. Czasami odnotowuje się cenę akcji nawet z 22,20 % na minusie w wysokości 126,35 Euro. Sprawa wywołała także spore echo wśród ekspertów i w prasie. Do dymisji podał się prezes Martin Winterkorn. Z powodu skandalu VW wstrzymał sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla (silnik czterocylindrowy) do USA. Dotknięte są najnowsze modele marki VW i Audi.

©finanzamt.pl

Brak dotacji na E-samochody

Istnieje 32 elektrycznych modeli samochodów niemieckich producentów. Niestety, mało kto chce kupować samochody elektryczne. Kierowcy są co do tych aut bardzo nieufni. Wątpliwości budzą min. takie kwestie jak długo wytrzyma bateria, czy też gdzie doładować baterię na wyczerpaniu? Pod względem ekologicznym, samochód elektryczny nie wygrywa. Dzięki energii, która jest zużywana do budowy baterii, samochód na benzynę przejechałby 50.000 km. Rząd federalny chce, by do roku 2020 co najmniej milion elektrycznych samochodów poruszało się po drogach. Czy jest to możliwe? Do tych życzeń trzeba podejść sceptycznie. Jak dotąd jest tylko 25 000 kierowców poruszających się tego rodzaju pojazdami. Nadal brakuje 975 000 samochodów napędzanych na prąd, by osiągnąć rządowy cel.

©finanzamt.pl

SPD chce egzaminów na prawo jazdy w języku arabskim

Z powodu dużej liczby uchodźców z krajów arabskich, egzamin na prawo jazdy w Niemczech będzie mógł być pisany w języku arabskim. Minister transportu twierdzi, że wraz z szybką zmianą przepisów dotyczących prawa jazdy, Niemcy pokazałyby otwartość na ludzi, którzy przekraczają obecnie granice kraju. Cudzoziemcy z krajów spoza UE będą musieli podjąć po 6 miesiącach pobytu w Niemczech egzamin na prawo jazdy (2500 pytań), w celu umożliwienia zatwierdzenia ich wcześniejszych praw jazdy. Egzamin zdawany jest, oprócz niemieckiego, w jedenastu innych językach (w tym rosyjski i turecki). W języku arabskim jeszcze nie.

©finanzamt.pl

Morze Śródziemne zbiorowym grobem

Międzynarodowa Organizacja do spraw Migracji (IMO) podaje liczbę 2812 ludzi, którzy utonęli w czasie ucieczki w okresie od stycznia do 15 września tego roku w Morzu Śródziemnym. Liczba ta wzrosła ponownie z powodu niedawnej tragedii. Dramatyczne sceny miały ponownie miejsce w weekend na tureckim wybrzeżu i na Morzu Egejskim. Dziesiątki uchodźców zginęło w trakcie przedostawania się do Europy, w tym sześć małych dzieci. Uchodźcy zostali staranowani przez statek handlowy. Jak ogłosił turecki Coast Guard co najmniej trzynaście osób utonęło, a 20 osób zostało uratowanych. Narodowość uchodźców początkowo jest niejasna.

©finanzamt.pl

 

50 000 nowych miejsc pracy w Niemczech dzięki fali uchodźców

Przedsiębiorcy ze środowisk imigracyjnych wykazują chęć ożywienia niemieckiej gospodarki. Według badań przeprowadzonych przez niemiecką Izbę Handlową (DIHK), co piąta firma w Niemczech jest założona przez ludzi z zagranicy. DIHK zakłada, iż przy obecnej fali migracyjnej do Europy oraz głównie do Niemiec spowoduje powstanie ok. 50 000 nowych stanowisk pracy. Ze względu na wciąż rosnącą liczbę imigrantów i azylantów do Niemiec, eksperci liczą na masowe otwieranie własnych działalności gospodarczych. Od lat zauważa się coraz to niższą tendencję otwarcia własnej firmy, zatem istnieje cień nadziei, by przy obecnie rekordowo niskim stanie popytu otwarcia firmy, liczba nowo powstałych zakładów znacznie wzrosła, poprawiając tym sytuację gospodarczą Niemiec. W tym zakresie niemiecki rząd stoi przed kolejnym wyzwaniem, by federalne i stanowe Landy zajęły się ofertą językową dla imigrantów, przygotowujących ich poprzez różnego rodzaju kursy i szkolenia językowe z naznaczeniem dla osób rozpoczynających samodzielną działalność gospodarczą.
©finanzamt.pl

Pracownicy potrzebni w Niemczech od zaraz

Oferta pracy płynąca z regionu Nürnberg jest dla wielu przepustką i szansą otrzymania dobrze płatnej pracy. Pracowników poszukuje się właśnie teraz, w momencie rozpoczęcia nowego roku akademickiego. Najbardziej dostępne miejsca obejmują takie branże jak: 1) absolwenci szkoły handlowej, ok. 9782 wolnych miejsc; 2) sprzedawcy, ok. 8160 wolnych miejsc; 3) kucharz / kucharka, ok. 5377 wolnych miejsc; 4) wyspecjalizowanych detalistów, w zakresie rzemiosła spożywczego (głównie piekarnie), ok. 3979 wolnych miejsc; 5) technicy hotelarstwa, ok. 3644 wolnych miejsc; 6) wykwalifikowani w zakresie prowadzenia restauracji (stanowiska biurowe), ok. 3626 wolnych miejsc; 7) fryzjerzy, ok. 3469 wolnych miejsc; 8) handlowcy, praca w sklepie i hipermarketach, ok. 3467 wolnych miejsc; 9) rzemiosło spożywcze (głównie sklepy mięsne), ok. 3061 wolnych miejsc pracy; 10) operatorzy instalacji (hydraulicy, palacze oraz zw. z instalacją klimatyzacji). Okazuję się również, że nie tylko w danym regionie są wolne stanowiska pracy, lecz w całym kraju poszukuje się  123 100 pracowników, stażystów oraz ludzi z doświadczeniem gotowych do objęcia wolne stanowiska pracy.
©finanzamt.pl

Ceny paliw w Niemczech zróżnicowane

Polscy kierowcy podróżujący w Niemczech nie mogą zbytnio narzekać na ceny paliw. Obecnie ceny paliw u naszych zachodnich sąsiadów są szczególnie korzystne. Powodem takiej sytuacji jest dalszy spadek cen ropy naftowej. Ale zasadnicze pytanie jakie się pojawia, to gdzie paliwo w Niemczech jest rzeczywiście najtańsze? Okazuje się, iż w Hamburgu i Berlinie ceny paliw są najniższe. Jeden litr Super E10 według aktualnego ADAC cennika wynosi ok. 1,303 euro w miastach hanzeatyckich, a w dużych miastach oraz stolicy kosztuje ok. 1,319 euro. Cena oleju napędowego w obu miastach sięga z 1,132 euro. Szczególnie drogo jest w landach: Saarland oraz w Baden-Württemberg, gdzie litr Super E10 kosztuje średnio ok. 1,350 euro. Litr oleju napędowego wynosi w landzie Saarland ok. 1,150 euro, a między Mannheim i w okolicach jeziora Bodeńskiego litr diesla kosztuje ok. 1,149 euro. Różnica w cenach pomiędzy najdroższym i najtańszym paliwie biorąc pod uwagę wszystkie landy Niemiec wynosi 4,7 centów (dot. cen benzyny) i 1,8 centów (dot. cen diesla).
©finanzamt.pl

Niemcy przywrócili kontrole na granicach!

Wraz z 13.09.2015r. władze Niemiec zdecydowały o wprowadzeniu tymczasowych kontroli na swoich granicach. Decyzja ta jest zgodna z Traktatem z Schengen, który przewiduje kontrolę osób przekraczających granice państw wewnątrz Unii Europejskiej w sytuacji szczególnej oraz w razie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego. Ma to na celu ograniczenie napływu uchodźców, którzy zmierzają do Niemiec z Syrii, krajów Afryki Północnej oraz Azji Mniejszej przez Grecję, Włochy i Węgry. Wzmożenie kontroli na granicy z Niemcami skupiać będzie się wokół granicy niemiecko-austriackiej, skąd napływa najwięcej uchodźców. Większa liczba patroli przy dokonywaniu kontroli na granicy z tym krajem jest wzmacniana dodatkowo przez służby z Czech. Zdecydowano również o wstrzymaniu ruchu kolejowego z Austrii do Niemiec. Jak już wcześniej władze Niemiec przewidywały, na granicy serbsko-węgierskiej padł kolejny rekord ilości uchodźców przedostających się nielegalnie na teren Unii Europejskiej. Wyliczono, iż w niedzielę było to ok. 6000 osób. Węgry tymczasem zapowiadają wprowadzenie wysokich kar lub grzywny za nielegalne przekroczenie ich granicy. Uchodźcy chcą zatem zdążyć przed wejściem w życie nowego prawa i jak najszybciej przekroczyć granice w celu przedostania się koniecznie do Niemiec, by skorzystać z rozbudowanego i hojnego systemu socjalnego tego kraju.
©finanzamt.pl

Ponad milion uchodźców przybędzie do Niemiec

Wiele wskazuje na to, iż do Republiki Federalnej Niemiec napłynie do końca bieżącego roku ponad milion uchodźców. Wcześniej spekulowano, iż liczba ta będzie wynosić ok. 800 tysięcy. Jednak tempo przemieszczania się oraz liczba imigrantów napływających do Niemiec z każdym dniem rośnie coraz bardziej. Wicekanclerz Niemiec i szef SPD Sigmar Gabriel jest zdania, iż ponad milion uchodźców może w tym roku przybyć do Niemiec. Niedawno eksperci od polityki migracyjnej podali do wiadomości, że Niemcy będą w stanie przyjmować rocznie pół miliona imigrantów, z zaznaczeniem, iż liczba ta może być dużo większa, a sam problem uchodźców przedostających się do Niemiec może trwać przez kilka najbliższych lat. W ostatnim czasie w Brukseli zaplanowano spotkanie ministrów spraw wewnętrznych krajów UE, aby omówić sposoby złagodzenia oraz zminimalizowania kryzysu, w tym proponowany przez Komisję Europejską plan rozdzielenia między państwa członkowskie UE ok. 160 tys. uchodźców.
©finanzamt.pl

Miliardowy kryzys w Deutsche Bahn!

Z ostatnich informacji wynika, iż wpływy działalności niemieckich kolei skurczyły się o ponad miliard euro! W pierwszej połowie roku odnotowano straty wynoszące prawie miliard euro. Kwota strat jest dużo wyższa niż wcześniej spekulowano. Informacje te podała gazeta ,,Handelsblatt", która powołuje się na dane z Rady Nadzorczej Przedsiębiorstwa Państwowego Niemiec. Pod koniec lipca br. przychody niemieckiej kolei wynosiły ok. 23,4 mld euro. Wcześniej szacowano je na kwotę: 24.4 mld euro. Władze Deutsche Bahn mówią o zarobkach, które są poniekąd pewnym rozczarowaniem: dochody sięgające 1,1 mld euro, czyli o 112 mln euro mniej niż zakładano. Szybkość oraz punktualność pociągów IC i ICE wynosi zaledwie 72 %. W transporcie regionalnym również Deutsche Bahn traci mocno na swoim udziale w rynku. Do tej pory dochody dominowały na poziomie 70 % wpływów z regionalnego ruchu kolejowego. Wylicza się, że wkrótce będzie to zaledwie 50 %. Już teraz jesienią mają być zwołane posiedzenia władz Deutsche Bahn w celu poprawienia dochodów spółki, ale również zwiększenia punktualności pociągów oraz ustalenia nowych cen biletów na nadchodzący rok 2016.
©finanzamt.pl

Znów strajk niemieckiej Lufthansy

Piloci popularnej na świecie linii lotniczej Lufthansa zapowiadają kolejny strajk. Licząc od kwietnia ubiegłego roku będzie to już trzynasty. Strajkiem będę objęte głównie loty długodystansowe. Póki co straty linii lotniczych sięgają blisko 300 mln euro. Głównym powodem strajku jest spór między związkowcami, a zarządem Lufthansy.  Wbrew protestom związku, zarząd Lufthansy obstaje przy planach przekazania części samolotów zagranicznym liniom lotniczym, co może przyczynić się zdaniem pilotów do likwidacji wielu miejsc pracy w Niemczech, czego związek nie może zaakceptować.
©finanzamt.pl

München nie radzi sobie z falą uchodźców

Z informacji płynących z Niemiec w zakresie przepływu imigrantów głównie do München i region Bayern wylicza się, iż z początkiem września do stolicy Bayern przyjechało niemal 25 tys. uchodźców. Władze München do tej pory dobrze radziły sobie z falą azylantów, jednak ich możliwości i środki są niemal na wyczerpaniu. Cały region bawarski apeluje zatem do innych landów o pilną pomoc. Dieter Reiter - burmistrz miasta - jest zdania, iż sytuacja w mieście stała się dramatyczna. Porównuje sytuację, gdy rok temu powstał problem imigrantów, dziennie do München trafiało ok. 400 osób. W ciągu ostatniego weekendu, w którym mówi się o fali kulminacyjnej docierających uchodźców, przez dworzec przewinęło się rekordowe 25 tys. uchodźców. Te zatrważające liczby świadczą o skali problemu i wyzwania, jaki czeka władze nie tylko regionu Bayern, ale i całego kraju i Europy. Już teraz wiadomo, że władze Monachium nie poradzą sobie z dalszym napływem imigrantów. Z tego więc powodu powołano zarząd centralny w Berlinie do wyznaczenia kolejnych węzłów komunikacyjnych, które przejęłyby chociaż część uchodźców, odciążając tym samym miasto München. W tym zakresie do wymiany dochodzi między München, a Leipzig w landzie Sachsen. Podjęto decyzję o kierowaniu znacznej części uchodźców z Monachium do innych niemieckich miast min. do Berlina oraz dużych miast w landach: Nordrhein-Westfalen i Thüringen.
©finanzamt.pl

 

Pieniądze pozostałe z Betreuungsgeld zostaną przeznaczone na inne cele

W związku z kontrowersyjnym orzeczeniem w sprawie wypłaty zasiłku Betreuungsgeld rozpoczęła się w Niemczech dyskusja na temat rozdysponowania środków finansowych przeznaczonych uprzednio na zasiłek opiekuńczy. Jak pamiętamy - Federalny Trybunał Konstytucyjny wycofał wprowadzony w 2013 roku miesięczny zasiłek opiekuńczy w wysokości 150 euro dla rodziców, którzy opiekują się dzieckiem w domu i nie wysyłają go do żłobka lub opiekunki. Natomiast w budżecie niemieckim pozostały pieniądze, których nie zdołano rozdysponować. Co zatem stanie się z tymi pieniędzmi? Otóż najbardziej prawdopodobny scenariusz jest taki, że pozostałe w budżecie pieniądze otrzymają poszczególne niemieckie Landy z przeznaczeniem na budowę środków dla dzieci lub zakup wyposażenia do nich. Inną opcją jest przeznaczenie środków finansowych na inne świadczenia związane z dziećmi. Może to być np. dofinansowanie zasiłku rodzinnego, a więc popularnego Kindergeld. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmą jednak niemieccy politycy.

©finanzamt.pl

Niemieckie auta szlagierem eksportowym

Producenci niemieckich aut zacierają ręce – rok 2015 jest najlepszym rokiem pod względem sprzedaży samochodów na rynek amerykański od 2001 roku! Najlepszy wynik od 14 lat jest zasługą rosnącej siły amerykańskiej gospodarki, a co za tym idzie – amerykańskich konsumentów, którzy lubują się w luksusowych niemieckich autach. Według przewidywań do końca bieżącego roku sprzedaż niemieckich aut w Ameryce wyniesie 17.800.000. Jest to o pół miliona więcej niż oczekiwano. W USA świetnie sprzedają się niemieckie samochody takie jak SUV, pickup oraz truck. Z kolei spada dosyć mocno sprzedaż amerykańskich i japońskich aut.

©finanzamt.pl

Podział uchodźców w Europie

Po niedawnej udanej wizycie Prezydenta Andrzeja Dudy wraz z małżonką w Berlinie, kanclerz Niemiec - Angela Merkel - na niedawnej konferencji prasowej zapowiedziała kolejne próby kontaktowania się oraz apelowania do władz polskich o współpracę przy sprawiedliwym podziale napływających fal uchodźców do Europy. Tematem numer jeden w Brukseli jest również problem wdrożenia nowoczesnej polityki imigracyjnej. Potrzebne będą nowe rozwiązania oraz sposób wypracowania uczciwego podziału uchodźców na poszczególne kraje. Zważywszy na ostanie tragiczne i niepokojące wydarzenia związane z przemieszczaniem się migrantów do Europy, należy pośpieszyć się z podejmowaniem decyzji władz Unii Europejskiej, gdyż każdego dnia do Niemiec, Francji i Austrii napływa coraz to większa liczba zdesperowanych imigrantów, szukających dla siebie i bliskich bezpieczeństwa i stabilizacji.

©finanzamt.pl

Solidarność z Polską w zamian za pomoc w rozwiązaniu problemu uchodźców

Pewne grupy interesu pragną, aby w Polsce pozostawała wieksza liczba uchodźcow. Jak podkreśla Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung w Europie potrzebny jest nowe rozwiązanie, nowy układ, nowa świadomość oraz zaakceptowanie wspólnego losu i traktowania. Jak tłumaczy, w przełożeniu na konkrety oznacza to, że kraje wschodnie Europy, takie jak: Polska, Rumunia, Czechy, Finlandia i Słowacja będą mogli korzystać na stałe z solidarności i wspólnoty Unii Europejskiej wobec rosyjskiego realnego zagrożenia tylko wtedy, gdy wezmą na swoje barki ciężary i problemy wynikające z kryzysu imigracyjnego głównie z kilku krajów Europy. Nie da się ukryć, iż kryzys imigracyjny skupia się i ciąży głównie w kilku krajach środkowej Europy, czyli: Niemiec, Francji, Włoszech, Grecji, Szwecji, Austrii i Węgrach. Sama Austria przyjęła masę imigrantów, tyle co 18 innych krajów Europy razem wzięte. Praktycznie co drugi uchodźca ląduje w Niemczech. Jak podkreśla w swym artykule Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung fala imigracyjna będzie nadal wzbierać, pomysł rozdzielenia uchodźców na poszczególne państwa nie został jeszcze zrealizowany, potrzebna jest jedność i gotowość do realizacji wszystkich krajów Unii Europejskiej. Czy pomysł ten spodoba się Polakom?

©finanzamt.pl

 

Niemcy wyludniają się

Dane ewidencji ludności naszych zachodnich sąsiadów są nieco zadziwiające. Wydawałoby się, iż ludność, która napływa do Niemiec stale rośnie, powodując wręcz deficyt wśród mieszkań i lokali do wynajęcia. Wnioski płynące ze statystyk dot. liczby mieszkańców są zróżnicowane. W ostatnim czasie obserwuje się zjawisko ,,kurczeniaˮ się liczby mieszkańców głównie wiosek i mniejszych miejscowości w Niemczech. Zdaniem polityków, obywatele mieszkający w mniejszych gminach bądź na uboczu regionu decydują się na ucieczkę do metropolii lub większych miast. Głównie w dużych miastach koncentruje się życie i inwestowane są potężne pieniądze w zakresie instytutów badawczych i nauki, administracji urzędowej, placówkach kulturalnych, życiu społecznym i integracji międzynarodowej. Eksperci w zakresie migracji i demografii zauważają jednak pewien problem. Utrzymanie infrastruktury dla wyludniających się małych regionów i obszarów stanie się nieopłacalne. Połączenia kolejowe, autobusowe, drogi, przewody elektryczne muszą pozostać w należytym stanie, ich utrzymanie w nienaruszonym stopniu będzie trudne finansowo, zwłaszcza iż odległe i wyludniające się obszary Niemiec nigdy nie będą gospodarczo dochodowe. 
©finanzamt.pl

Po fali upałów w Niemczech trwa liczenie strat

Skwar panujący od kilku tygodni nie tylko w Niemczech, ale również w całej Europie dziesiątkuje lasy, uprawy, wysychają strumyki, rzeki oraz stawy. Długotrwałe upały wyjałowiły plony i doprowadziły do zwiększenia ryzyka pożarów w lasach. Politycy w Niemczech już zajmują się stworzeniem specjalnych pakietów - odszkodowań dla rolników. Utrzymujące się wysokie temperatury spowodowały również znaczne zwiększenie zużycia prądu, min. użycie klimatyzacji w domach i biurowcach, wentylatorów oraz innych urządzeń chłodzących. Chaos w sieci elektrycznej (przerwy w dostawie prądu), miejscami brak wody, niski poziom rzek, szkody po nawałnicach, burzach i ulewnych deszczach doprowadziły do wielomilionowych strat finansowych. Eksperci ds. energetyki już liczą straty w wysokości 25 mln euro (dzienne straty wynoszą ok. 2,5 mln euro). Wysokie zużycie energii słonecznej z kolektorów fotowoltaicznych w północnej części kraju, zachwiany eksport do Europy Południowo-Wschodniej, ogromne problemy w dostawie prądu w Polsce, w którym energia elektryczna jest mocno ograniczona prowadzi do kolejnych wielomilionowych strat. We wschodniej części Niemiec zredukowano produkcję energii elektrycznej w elektrowniach konwencjonalnych z uwagi na niski poziom wód w zbiornikach chłodzących turbiny zasilania. Straty finansowe z powodu długotrwałej suszy odbiją się również na cenach żywności, m.in. owoców i warzyw. Ceny produkcji żywności znacznie wzrosną, co przełoży się nie tylko na wyższe ceny w sklepach ale również na jakość towaru, która przez ograniczone dostawy wody, może być wątpliwa. Eksperci ds. gospodarki biją na alarm i apelują, o racjonalność w zużyciu wody, a nie tylko energii.
©finanzamt.pl

Nowe banknoty szwajcarskie

Z informacji płynących z Szwajcarskiego Banku Narodowego dowiadujemy się, iż zapadła decyzja odnośnie wprowadzenia nowych banknotów szwajcarskich. W szwajcarskich mediach od jakiegoś czasu temat zmiany waluty ciągle powraca, przy czym prace i realizacja nad wprowadzeniem nowych banknotów toczą się dość mozolnie. Obecnie obywatele Szwajcarii w swoich portfelach mają banknoty przedstawiające postacie głównie z helweckiej kultury i sztuki, które zostały wprowadzone w 1995 roku. Wizerunek nowych banknotów ma przedstawiać wszechświat, a dokładnie pod każdym nominałem kryje się hasło związane ze Szwajcarią: kreatywność, przygoda, organizacja, człowieczeństwo, dialog i postęp, które mają pokazać otwartość i rozwój tego kraju. Pierwsza zapowiedź wymiany banknotów padła 10 lat temu, od tego czasu trwały prace w zakresie projektowania sześciu nowych papierowych nominałów. Szwajcarski Bank Narodowy podtrzymuje swą decyzję o niezmienianiu monet. Data wprowadzenia nowych banknotów na rynek szwajcarski nie jest jeszcze znana, wiadomo jedynie o konieczności wymianie starych banknotów do 2020 roku.
©finanzamt.pl

Setki błędnie wydanych decyzji rentowych

Deutsche Rentenversicherung źle obliczył setki rent z tytułu niezdolności do pracy. Ujawnia to raport z Federalnego Biura Ubezpieczeń (BVA). Następnie tzw. wyliczone okresy nie zostały wyraźnie uwzględnione prawidłowo w wyliczeniu. Sprawa dotyczy 1120 emerytur. Błędy zostały wykryte w losowo wybranej próbce Bundesversicherungsamtu (BVA). W około 320 przypadkach renty zostały ponownie przeliczone. W jednym przypadku osoba otrzymała 500 euro więcej miesięcznej renty i przyznano jej 7500 euro dopłaty. Łącznie w 35 przypadkach wyliczono ok. 50 000 EUR nadpłaty, a w czterech przypadkach osoby otrzymały za wysokie renty. Pozostałe 808 rent z tytułu niezdolności do pracy, które z dużym prawdopodobieństwem mogą zawierać błędy, według BVA nadal są sprawdzane.

©finanzamt.pl

Zmarła dziedziczka BMW Johanna Quandt

Johanna Quandt zmarła w wieku 89 lat w Bad Homburg, jak powiedział rzecznik rodziny. Była trzecią żoną przemysłowca Herberta Quandt i była jedną z najbogatszych kobiet w Niemczech. Posiadała 16,7% udziałów w BMW, w którym była także członkiem Rady Nadzorczej.Po śmierci męża Johanna Quandt dalej rozwijała swoje interesy korporacyjne i to dziedzictwo pod koniec 1990 roku podzieliła pomiędzy swoje dzieci Stefana Quandt i Susanne Klatten. Razem posiadają niemal 47 % akcji BMW. Rodzina Quandt z fortuną szacowaną na ponad 30 miliardów Euro należy do najbogatszych rodzin w Niemczech. Obok swoich udziałów w BMW posiadają także akcje w koncernie chemicznym Altana oraz w SGL Carbon i Nordex.

©finanzamt.pl

Kita – całodzienne żłobki pozostają zamknięte.

Związek zawodowy Ver.di, mimo politycznej krytyki i oburzenia ogłosił, że znowu istnieje zagrożenie strajkiem w żłobkach. Przedstawiony został już komunalnym pracodawcom ultimatum: jeśli nie powstanie żadna nowa, znacznie lepsza oferta, Ver.di ponownie uderzy, tj. ruszy do strajku. W ubiegły weekend pracodawcy odmówili jednak złożenia nowej oferty.

©finanzamt.pl

Kłopoty z przesyłkami w Niemczech

Dla niektórych osób strajk poczty jest testem cierpliwości, nawet po jego zakończeniu. Przeszło miesiąc temu zakończył się strajk, a wielu klientów czeka na swoje paczki, zwłaszcza mali sprzedawcy internetowi. Są firmy, których wszystkie dostawy z całego dnia zostały utracone. Nie wiadomo gdzie są, powiedział prezes handlu internetowego, Oliver Prothmann. Rzecznik prasowy Deutsche Post Anke Blenn przyznała, że raport stwierdza, iż zwłaszcza w Berlinie niektóre paczki nie zostały jeszcze dostarczone. Informacja, czy przesyłki zostały zagubione, może być potwierdzono dopiero, gdy wszystkie pozostałe paczki zostaną dostarczone.

©finanzamt.pl

Kolejne podpalenie ośrodka dla uchodźców w Niemczech

W niemieckich mediach co chwilę pojawia się informacja o rzekomych celowych podpaleniach ośrodków dla azylantów. Tym razem do przykrego incydentu doszło w małej miejscowości Eifel. Opierając się na danych z niemieckich lokalnych gazet, nikt w wyniku podpalenia nie ucierpiał. Policja oraz mieszkańcy małej wioski są niemal pewni, że podpalenie domu było celowe a sprawca działał z motywów skrajnie rasistowskich. W ostatnim czasie liczba podobnych ataków na uchodźców przybywających do Niemiec zwiększyła się do tego stopnia, iż służby policyjne jak i lokalna prokuratura jest bezradna, ponieważ podobne ataki na ubiegających się o azyl występują w różnych częściach Niemiec, nie skupiają się do jednego regionu kraju. Za podpaleniami ośrodków i schronisk dla uchodźców stoją czasem zwykli obywatele jak i zorganizowane grupy przestępcze. Niestety wraz z upływem czasu wzrasta również brutalność ataków, oprócz podpaleń w lipcu br. w okolicach Leipzig nieznany sprawca ostrzelał schronisko dla azylantów. Problem przyjęcia uchodźców z zagranicy do Niemiec staje się utrapieniem ogólnoeuropejskim. Póki co do większych incydentów skierowanych przeciwko Polakom pracującym w Niemczech nie dochodziło.
©finanzamt.pl

 

Strona 10 z 22

«pierwszapoprzednia12345678910następnaostatnia»
Copyright © 2009-2017 Finanzamt.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zakaz kopiowania. Wykorzystywanie tekstów wymaga opłacenia licencji.