Samochody w zimie

W Austrii na właścicieli samochodów osobowych spada obowiązek wyposażenia pojazdów na zimę, a  obowiązkowe jest stosowanie opon zimowych lub łańcuchów przeciwpoślizgowych. Już od 1. stycznia 2008 kierowcy poruszający się po drogach Austrii mają obowiązek posiadania odpowiedniego wyposażenia zimowego.

W przypadku samochodów osobowych, samochodów z lekką lub ciężką przyczepą albo lekkich samochodów dostawczych (do 3,5 tony, na które wymagane jest prawo jazdy kat. B)  istnieje obowiązek posiadania wyposażenia zimowego w zależności od panujących warunków pogodowych w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia następnego roku.
Kierowcy samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w warunkach zimowych mają dwie możliwości do wyboru:

Opcja pierwszaOpony zimowe
Opony zimowe powinny znajdować się na wszystkich kołach, gdy nawierzchnia drogi pokryta jest śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem. Kierowcy powinni regularnie śledzić prognozę pogody i być przygotowani na jej zmianę. Wraz z obniżaniem się temperatury na wilgotnej jezdni może powstać gołoledź, a w przypadku jej wystąpienia to posiadanie opon zimowych jest już stuprocentowo obowiązkowe
Zgodnie z  austriackimi przepisami opony zimowe są oznaczone literami „M+S”, „M.S.” lub „M & S” oraz posiadają bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm. W przypadku opon diagonalnych 5 mm. Powyższe ma zastosowanie również w przypadku opon całorocznych, uniwersalnych i opon z kolcami.

Opcja drugaOpony letnie z łańcuchami śniegowymi
Alternatywą dla opon zimowych mogą być łańcuchy śniegowe, zamontowane na co najmniej dwóch kołach napędowych. Ich stosowanie jest jednak dozwolone tylko w przypadku, gdy jezdnia jest całkowicie lub prawie całkowicie pokryta śniegiem lub lodem. W innych przypadkach łańcuchów zakładać nie można. Ich przeznaczenie jest przecież zgodne z nazwą, a więc są to łańcuchy śniegowe, przeznaczone na śnieg i temu podobne warunki pogodowe.

Łańcuchy należy założyć na koła osi napędowej. Kierowcy aut wyposażonych w opony letnie, którzy wybierają się na dłużej do pracy w Austrii, powinni zawsze zabierać ze sobą łańcuchy.
Austriacka ustawa o ruchu drogowym nie przewiduje wyraźnego zakazu holowania przyczepy wyposażonej w opony letnie pojazdem na oponach zimowych (i odwrotnie). Powyższe obowiązuje w przypadku lekkich przyczep bez układu hamulcowego, jak i przyczep ciężkich (posiadających hamulce). Jednak w przypadku opon z kolcami przepisy nakazują wyposażenie przyczepy w opony takiego samego rodzaju, jaki posiada pojazd holujący. Zgodnie z zaleceniami austriackiego automobilklubu (ÖAMTC) w przyczepach użytkowanych należałoby stosować opony zimowe lub całoroczne przez cały okrągły rok.

Kierowcy pojazdów poruszający się bez opon zimowych w zimowych warunkach drogowych ryzykują otrzymanie mandatu w wysokości 35 Euro. Jeżeli stwarzają zagrożenie dla innych uczestników ruchu, teoretycznie kara może sięgnąć nawet kwoty 5.000 Euro. Ale tu akurat wszystko zależy od konkretnego zagrożenia bądź skutków wynikających z braku opon zimowych podczas jazdy samochodem zimą.
Gdy szkodę spowoduje kierowca pojazdu osobowego, którego samochód wbrew przepisom nie jest wyposażony w opony zimowe, to poszkodowany w zdarzeniu otrzymuje odszkodowanie z jego ubezpieczenia OC. Zatem warto mieć także z tego powodu opony zimowe. Ich brak może nas sporo kosztować.

Firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia autocasco samochodu, który w chwili powstania szkody był wyposażony w opony letnie, wskazując na „rażące niedbalstwo”, pod warunkiem istnienia dodatkowych okoliczności takich jak chociażby nadmierna prędkość lub rozmowa przez telefon.

Obowiązek posiadania wyposażenia zimowego dotyczy nie tylko samochodów osobowych, ale przecież także autobusów i samochodów ciężarowych. Nie bacząc na warunki pogodowe i stan jezdni, autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony w okresie od 1 listopada do 15 marca mogą uczestniczyć w ruchu drogowym tylko pod warunkiem założenia opon zimowych na co najmniej jedną oś napędową. Samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t mają ten sam obowiązek w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia. Dodatkowo w tym samym czasie kierowcy wyżej wymienionych pojazdów powinni wozić ze sobą łańcuchy śniegowe.

Zamiast opon zimowych można używać opon do „specjalnych zastosowań“. Są to opony przeznaczone do użytku zarówno na drogach, jak i w terenie. Opony zimowe muszą posiadać oznaczenie M+S, M.S. lub M&S, a opony specjalne ET, ML lub MPT. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 5 mm w przypadku opon o budowie radialnej i 6 mm w przypadku opon diagonalnych. Wyjątek stanowią pojazdy służb porządku publicznego, wojska i straży pożarnej, w których przypadku zakładanie opon zimowych ze względu na przeważający rodzaj zastosowania pojazdu jest niemożliwe lub nieuzasadnione, jak również pojazdy znajdujące się  w trakcie jazdy próbnej lub transportu. Obowiązkowi posiadania zimowego wyposażenia nie podlegają mikrosamochody, motorowery i motocykle, ale też nimi w zimie nie jeździ się za wiele, o ile w ogóle.

Źródło: Austria.Info