Już teraz za przejazd niektórymi drogami w Niemczech trzeba zapłacić. Od 2016 roku płatne będą przejazdy po niemieckich autostradach. Auta na zagranicznych (np. polskich) numerach rejestracyjnych mają płacić więcej!
W Niemczech istnieją drogi, za przejazd którymi każdy kierowca pojazdu musi zapłacić. Drogi, na których obowiązują opłaty, to Herrentunnel w Lubece i Warnow-Tunnel w Rostocku. Obowiązek wniesienia opłat za dwa wspomniane odcinki dotyczy także kierowców samochodów osobowych. Generalnie w Niemczech obowiązują jednak póki co opłaty tylko dla samochodów ciężarowych. Ale ten stan rzeczy ma się zmienić od 2016 roku, ponieważ rząd federalny chce wprowadzenia obowiązkowych opłat dla wszystkich użytkowników niemieckich autostrad. Sprawa budzi sporo kontrowersji, gdyż de facto użytkownicy aut zarejestrowanych w innych krajach mają płacić więcej niż użytkownicy aut zarejestrowanych w Niemczech.
Wróćmy jednak do aktualnego stanu prawnego obowiązującego względem użytkowania dróg i autostrad. Samochody ciężarowe o masie od 12 ton od 2003 roku i 2005 roku musiały płacić za przejazd na wszystkich niemieckich autostradach. Obecna stawka wynosi około 21 centów za kilometr, w zależności od liczby osi i emisji substancji szkodliwych. Od 2005 roku istnieje system Toll Collect, poprzez który przeliczana jest opłata za przejazd pojazdów użytkowych. W Niemczech do tej pory została wprowadzona tylko jedna opłata drogowa. W przeciwieństwie do rozwiązań w innych krajach, w Niemczech nie zdecydowano się, aby była rozliczana za pomocą winiet. Ciężarówki płacą tylko za trasę, którą faktycznie przejechały po Niemczech. O ostatecznej wysokości opłaty decydują przejechane kilometry.
W Niemczech planuje się wprowadzenie dla samochodów osobowych ogólnej opłaty za przejazd. Ma ona obowiązywać kierowców od 2016 roku. Opłaty dotyczyłyby również zagranicznych kierowców, którzy korzystają z sieci niemieckich dróg. Przykładowo polski turysta poruszający się samochodem po niemieckiej autostradzie musiałby także uiścić opłatę za korzystanie z autostrad.
Już w 2014 roku opracowano koncepcję, dzięki której od roku 2016 będzie mogła być zwiększona opłata infrastrukturalna. Dotknięte zostały samochody do 3,5 tony, które korzystają z sieci dróg publicznych w Niemczech. Kwota wolna od podatku w przypadku samochodów osobowych wyrównałaby ponownie tę opłatę dla niemieckich kierowców. Ostatecznie tylko kierowcy zagraniczni ponieśliby to obciążenie. Zagranie bardzo sprytne, ale budzące sporo kontrowersji (nierówność kierowców wobec prawa). Dlaczego bowiem kierowca pojazdu zarejestrowanego w Polsce miałby płacić więcej za przejazd autostradą niż kierowca pojazdu posiadającego niemiecką tablicę rejestracyjną?
Źródło: opracowanie własne, informacje prasowe.