Polskie firmy odzieżowe są potrzebne na rynku w Niemczech!

Coraz więcej polskich sieci odzieżowych otwiera swoje sklepy w Niemczech, gdyż znajduje tam rzesze nabywców, a to ma przełożenie na wymierne zyski finansowe. Niemcy wydają spore ilości pieniędzy na ubrania.

Polskie sieciówki, sklepy internetowe oraz butiki już dawno zauważyły, że z powodzeniem mogą działać na rynku niemieckim i osiągać duże zyski ze sprzedaży produktów odzieżowych niemieckim konsumentom. Co ważne, polskie ubrania mogą konkurować z niemieckimi zarówno ceną, jak i jakością. Wiele polskich firm odzieżowych szyje przecież ubrania dla czołowych europejskich producentów, a także wielu Niemców przyjeżdża właśnie do Polski na zakupy.

Ile na tym interesie można zarobić?

Polska ma bardzo duże tradycje w produkowaniu odzieży. Nie przypadkowe wiele światowych i luksusowych marek odzieżowych produkuje swoje ubrania właśnie w Polsce. Bogate doświadczenia, wysoka jakość produktów oraz pozytywne trendy wzrostowe na rynku odzieżowym powodują, że polscy producenci interesują się rynkiem odzieżowym w Niemczech i budują między Odrą a Renem sieć sprzedaży. O ile jakość niemieckich produktów w ostatnim czasie nieco spadła, a polskich wzrosła, to polskie ubrania są w stanie konkurować z wszystkimi niemieckimi markami odzieżowymi z różnych segmentów cenowych. Ważnym czynnikiem branym przez polskie firmy przy podejmowaniu decyzji o wejściu na rynek niemiecki są zmiany mające miejsce w społeczeństwie niemieckim. Coraz większa liczba obcokrajowców żyjących w Niemczech (w tym z Europy Środkowo-Wschodniej) powoduje, że polskie marki odzieżowe są im już dobrze znane,a tym samym, są gotowi kupować je w Niemczech. Także i samym Niemcom polskie produkty kojarzą się dobrze, więc to kolejna grupa potencjalnych klientów zainteresowanych nabyciem produktów pochodzących od polskich producentów.

Polskie firmy odzieżowe wchodzące na rynek niemiecki nastawiają się na podobny model biznesowy jaki z powodzeniem działa od lat w Polsce. Własne sklepy ulokowane w centrach handlowych bądź w miejscach o dużym natężeniu ludzi sprawdzają się także w Niemczech. Do tego koniecznie niemieckojęzyczna strona web ze sklepem internetowym.

Przemysł odzieżowy w Niemczech jest branżą bardzo stabilną. Rocznie generuje ponad 11 miliardów euro obrotu. W ostatnich latach rynek zachowywał się bardzo przewidywalnie. Począwszy od roku 2011 obroty utrzymują się na wspomnianym wcześniej poziomie ponad 11 miliardów euro, gdzie w roku 2014 niemiecki przemysł odzieżowy odnotował roczny obrót w wysokości 11,58 miliarda euro.

 

Obroty osiągane w branży odzieżowej w Niemczech

Rok obrotowy Roczna wysokość obrotów w euro
2005 12.900.000.000 euro
2006 13.100.000.000 euro
2007 13.200.000.000 euro
2008 11.200.000.000 euro
2009 9.260.000.000 euro
2010 10.820.000.000 euro
2011 11.800.000.000 euro
2012 11.320.000.000 euro
2013 11.330.000.000 euro
2014 11.580.000.000 euro

Na podstawie danych statystycznych Statista.

W najbliższych latach na rynku odzieżowym w Niemczech utrzyma się tendencja wzrostowa. Co ciekawe, duży wzrost zostanie odnotowany w latach 2016 – 2020 w sektorze wykańczania wyrobów tekstylnych i odzieży. Szczególnie w tym segmencie upatruje się duże szanse dla polskich przedsiębiorstw noszących się z zamiarem wejścia na rynek niemiecki. Bardzo dobre lata zapowiadają się na okres 2016 – 2018, ale najlepszym rokiem ma się okazać rok 2020. Wszystkie te przesłanki przemawiają za wejściem na rynek w Niemczech, co wiele polskich marek odzieżowych powinno wykorzystać i zaznaczyć swoją obecność między Odrą a Renem. W tej chwili w Niemczech mieszka 81,5 miliona osób, a więc jest to ogromny rynek, który stwarza świetne możliwości zarobku. Płace są w Niemczech średnio czterokrotnie większe niż w Polsce, a to z kolei wskazuje na to, że przeciętny Niemiec dysponuje większym niż przeciętny Polak zasobem środków finansowych przeznaczonych na zakup ubrań.

 

Prognoza dla rynku niemieckiego na latach 2016 – 2020 w sektorze wykańczania wyrobów tekstylnych i odzieży

Rok obrotowy Spodziewana roczna wysokość obrotów w EUR
2016 1.213.000.000 euro
2017 1.224.000.000 euro
2018 1.232.000.000 euro
2019 1.205.000.000 euro
2020 1.231.000.000 euro

Na podstawie danych statystycznych Statista.

Konsumenci w Niemczech wydają sporo pieniędzy na ubrania. Szczególnie osoby o wysokich dochodach chętnie inwestują w luksusową odzież. Przeciętne roczne wydatki gospodarstwa domowego w Niemczech na ubrania, obuwie i bieliznę wynoszą równo 1.000 euro, gdzie średnie wydatki par posiadających dzieci kształtują się na poziomie 1.632 euro, natomiast osób żyjących samotnie już tylko 564 euro, co wynika z oficjalnych danych statystycznych Federalnego Urzędu Statystycznego za rok 2014, które to dotyczą osób zatrudnionych jako pracownicy w Niemczech (dane te nie obejmują wydatków na ubrania osób prowadzących działalność gospodarczą).

Dla porównania przedstawiamy kwoty, jakie Polacy w ciągu 1 roku wydają na ubrania. Jak wynika z danych instytutu GfK Polacy wydają rocznie na odzież, obuwie i bieliznę średnio ponad 2200 zł, z czego na samą odzież przypada 1.300 zł. Są to kwoty porównywalne do wydatków gospodarstw domowych w Niemczech.

Jak wiemy, kobiety chętniej wydają pieniądze na ubrania niż mężczyźni. Nie inaczej wygląda to w Niemczech, gdzie jest identyczna tendencja. Niemki wydają więcej pieniędzy na ubrania niż Niemcy.

W roku 2014 prywatne gospodarstwa domowe w Niemczech wydały przeciętnie 528 euro na ubrania kobiece oraz 276 euro na ubrania męskie. To dowodzi temu, że w przypadku rynku niemieckiego najbardziej opłacalna jest produkcja odzieży damskiej.

Gospodarstwa domowe, które dysponują niewielkim jak na niemiecki warunki budżetem w wysokości poniżej 1.300 euro miesięcznie, wydają na ubrania zaledwie 300 euro rocznie. Natomiast osoby dobrze zarabiające wydają zdecydowanie więcej na ubrania. Zgodnie z danymi statystycznymi osoby zarabiające miesięcznie od 5.000 euro do 18.000 euro wydają na ubrania średnio 2.136 euro w roku. To z kolei dowodzi tezie, że lepszą grupą nabywców ubrań w Niemczech są osoby dobrze sytuowane.

Powyższe dane odzwierciedlające sytuację na niemieckim rynku odzieżowym i potwierdzają bardzo dobrą aktualnie koniunkturę na sprzedawanie w Niemczech ubrań.

Opracowanie własne na podstawie danych Statista, GfK oraz Federalnego Urzędu Statystycznego. Zdjęcie: aboutpixel.de / schaufenster © Peter Smola

Chcesz zbudować sieć sklepów w Niemczech?

 

Koniecznie zadzwoń do naszych specjalistów!

 

TEL: 34 34 70 200

 

Pomożemy Twojej firmie wejść na rynek niemiecki!