Z OSTATNIEJ CHWILI

Szok dla niemieckiej gospodarki

Już po raz trzeci z rzędu, w lipcu bieżącego roku pogorszył się nastrój w zarządach czołowych przedsiębiorstw niemieckiej gospodarki. Barometr koniunktury spadł do 108,0 pkt ze 109,7 pkt w samym tylko czerwcu, jak podaje Instytut Ifo z przeprowadzanych ankiet i badań wśród 7.000 managerów aktywnych w niemieckiej gospodarce. Wyznacznikiem pogorszenia się sytuacji na rynku niemieckim jest zauważalna tendencja spadkowa, która swoje odzwierciedlenie i negatywne skutki znajduje w rozwoju gospodarczym Niemiec. Według sondażów i zapowiedzi ekonomistów spodziewano się spadku, który został wstępnie naliczony do minus 109,4 pkt. Przedsięborcy oceniają z własnej perspektywy obecneą sytuację na rynku, jako gorszą i niestabilną. Zgoła odmienne zdanie mają polscy managerowie działający na rynku niemieckim. Ich zdaniem w większości przypadków podejmowania kontraktów w Niemczech są one stabilne. Wiele polskich przedsiębiorstw szuka dla swoich produktów rynków zbytu w Niemczech oraz możliwości realizowania przejściowych usług na okres do lat dwóch.

©finanzamt.pl

Spadek obrotów niemieckiej Lufthansy w szczycie sezonu

Niemiecki lider transportu lotniczego – Lufthansa – rozpoczął czas letni a zarazem szczyt sezonu z nienajlepszym zapleczem finansowym. Czynniki takie jak: globalna wojna cenowa, strajkujący piloci oraz stroniąca od płatności Wenezuela przysporzyły największym grupom lotnictwa Europy zaskakująco silny spadek zysków w drugim kwartale bieżącego roku. Jak donosi zarząd Lufthansy z Frankfurtu nad Menem, przy 359 mln € wypracowanego zysku odnotowano spadek o 17% zysków w porównaniu z zeszłym rokiem. Sprzedaż spadła również przy obrocie 7,8 mld euro o 1,7%. Na giełdzie najwyraźniej spodziewano się większych obrotów, przy czym ceny akcji Lufthansy początkowo znacznie traciły na wartości. Trzeba przyznać, że z Lufthansy korzysta coraz więcej obywatelii polskich.

©finanzamt.pl

Spadek zysków poducenta samochodów Volkswagen

Zysk operacyjny skurczył się w okresie od kwietnia do czerwca o 3,1%, czyli o 3,3 mld euro. Takie doniesienia potwierdza koncern Volkswagen będący największym producentem samochodów w Europie. Dokładnie takiego wyniku spodziewali się analitycy oraz ekonomości branży samochodowej. Dlatego też zrozumiała jest, iż taki spadek zysków nie wywował większego zaskoczenia. Warto zaznaczyć, że koncern wręcz dobrze uplasował się na giełdzie, jak donosi zarząd VW z siedzibą w Wolfsburgu. Volkswagenowi udało się mimo strat podtrzymać zamierzone cele biznesowe dla bieżącego roku. Samochody marki VW należą do najdnych z najczęściej kupowanych przez Polaków. Szczególnie popularna jest ta marka wśród polskich pracowników kursujących pomiędzy miejscem zamieszkania w Polsce a pracą w Niemczech.

©finanzamt.pl

Spadek bezrobocia w strefie Euro

Bezrobocie w 18 krajach strefy euro spadło do najniższego poziomu od prawie dwóch lat, ale nadal pozostaje na wysokim poziomie. W czerwcu stopa bezrobocia spadła do 11,5%, o czym poinformowała Europejska Agencja Statystyki Eurostat w Brukseli. Jest to najniższy poziom bezrobocia od września 2012 roku. W czerwcu w strefie Euro oszacowano 18,412 mln bezrobotnych, a więc jest to mniejszy wynik o 783.000 niepracujących w porównaniu z zeszłym rokiem. Liderami w zatrudnieniu są Austria i Niemcy, na szarym końcu uplasowały się Grecja i Hiszpania z ponad 20% wskaźnikiem bezrobocia. Dane te idealnie przekładają się na emigrację zarobkową Polaków. Najwięcej chętnych do pracy zagranicą wyjeżdża właśnie do Niemiec i Austrii, gdzie na rynku pracy jest jeszcze stosunkowo spora liczba nieobsadzonych stanowisk pracy (głównie dla fachowców).

©finanzamt.pl

Zasłużony Puchar Świata zwiększył sprzedaż piwa w Niemczech

Wygrana w piłkarskich mistrzostwach świata w Brazylii spowodowała gwałtowne zwiększenie sprzedaży piwa w Niemczech. W czerwcu Niemcy na bazie browarni i hurtowni piwa odnotowali nadwyżkę sprzedaży aż o 14% do 9,7 mln hektolitrów złotego napoju, co wynika z danych Federalnego Urzędu Statystycznego. To najlepszy wynik od czerwca 2010 roku. Jak widać duże imprezy piłkarskie, podczas których Nationalmannschaft odnosi sukcesy, przekładają się na zwiększone spożycie piwa w Niemczech.

©finanzamt.pl