Niemiecki przemysł samochodowy

Sytuacja w branży samochodowej w Niemczech z punktu widzenia produkcji, zbytu i zatrudnienia wygląda bardzo obiecująco. Wielu pracowników z Polski może znaleźć zatrudnienie w Niemczech w branży samochodowej. Na dobrej koniunkturze skorzystają kandydaci do pracy w fabrykach samochodów. Praktycznie wszystkie niemieckie koncerny samochodowe planują zwiększyć w 2012 roku zatrudnienie, gdyż zwiększa się produkcja samochodów, którą wymusza wręcz duży popyt na światowych rynkach na produkty motoryzacyjnej made in Germany. Jak obliczyli niemieccy producenci aut, rok 2012 będzie dla przemysłu samochodowego w Niemczech bardzo dobry.

Gdzie polscy pracownicy powinni szukać pracy w branży samochodowej ? Oczywiście w największych niemieckich koncernach samochodowych. Zarówno Daimler, jak i Volkswagen zwiększają produkcję samochodów, a więc potrzebują nowych pracowników.

Sytuacja w koncernie Daimler:

Zgodnie z raportem przygotowanym przez członka zarządu koncernu do spraw finansowych pana Bodo Uebber, cały koncern Daimlera zwiększa z roku na rok obroty i zyski. Podliczając zamówienia tylko na samochody marki Mercedes Benz z całego świata, koncern wyprodukuje w 2012 roku 988.110 Mercedesów – jest to najlepszy wynik w historii koncernu. Decydujące znaczenie dla pracowników z Polski, którzy chcą podjąć pracę w branży produkcji samochodowej w Niemczech, stanowi fakt, iż z owej liczby 988.110 samochodów marki Mercedes aż 65% z produkcji globalnej pojazdów zostanie wyprodukowanych w Niemczech. Polscy pracownicy powinni zatem szukać zatrudnienia w trzech niemieckich miastach, w których znajdują się fabryki Daimlera. Tymi miastami są Sindelfingen koło Stuttgartu, miasto portowe Bremen oraz miasteczko w Badenii Rastatt.

Razem Daimler chce wyprodukować w 2012 roku aż 1.417.400 samochodów osobowych, a to by wskazywało na to, że produkcja samochodów w koncernie będzie za rok 2012 większa aż o 13% w stosunku do roku poprzedniego.  Gdy dodamy do tego samochody marki SMART oraz kończące się modele marki Maybach, to produkcja samochodów w 2012 roku zamknie się na poziomie 1,52 miliona samochodów osobowych. Natomiast w roku 2013 produkcja aut osobowych ma wzrosnąć do 1,67 miliona.

Sytuacja w koncernie VW:

Liczba miejsc pracy w Volkswagen AG  zwiększyła się aż o 100.000 stanowisk i zatrudnienie wynosi obecnie 500.000 osób na całym świecie. Niebywały wzrost zatrudnienia o 100.000 osób tylko w nieznacznym stopniu został spowodowany zatrudnieniem nowych pracowników. Powstanie nowych stanowisk pracy w głównej mierze dokonało się w skutek przejęcia przez koncern VW ważnych producentów aut z firmą MAN na czele, która specjalizuje się w produkcji samochodów ciężarowych. Volkswagen zatrudnił łącznie 28.000 nowych pracowników, ale tylko 7.000 pracowników w Niemczech. Z kolei w pozostałych krajach europejskich zatrudnienie Volkswagena wzrosło o 11.000 miejsc pracy, natomiast poza Europą koncern zwiększył zatrudnienie o 10.000 pracowników (głównie w USA, Indiach i Chinach). Na dzień dzisiejszy Volkswagen zatrudnia w Niemczech 220.000 pracowników.

Firma Porsche należąca do VW, zwiększy sprzedaż swoich sportowych samochodów w 2012 roku o 6,5% w porównaniu ze sprzedanymi autami w 2011 roku. Jak poinformował opinię publiczną szef sprzedaży i marketingu Porsche pan Bernharda Maier, do roku 2018 firma Porsche rozbuduje sieć sprzedaży z dotychczasowych 700 salonów sprzedaży do 1.000 salonów.

Sytuacja w koncernie GM:

Opel niestety nie planuje tworzenia nowych stanowisk pracy na większą skalę. Problemy Opla wynikają jeszcze ze skutków globalnego kryzysu gospodarczego. Raczej należy się spodziewać redukcji zatrudnienia w fabrykach Opla w Niemczech, niż zatrudniania nowych pracowników. Koncentracja i uwaga koncernu GM zostanie poświęcona na ratowanie kondycji finansowej i utrzymanie się na rynku.

Źródło: Raport szefa finansów koncernu Daimler pana Bodo Uebber.  VW AG. Informacja podana do publicznej wiadomości przez szefa sprzedaży i marketingu Porsche pana Bernharda Maier.